معرفی کویرهای ایران که نباید آنها را از دست داد!

کویر های ایران از جذاب‌ترین نقاط گردشگری کشورمان محسوب می‌شوند. آرامش شب‌های کویر، ستارگانی که در شب می‌درخشند، قدم زدن بر روی شن‌های نرم و روان، شتر سواری در صحرای خاکستری و قهوه‌ای، هیجان موتور و آفرود سواری بر تپه‌های مواج و درهم آمیزی حس ترس و لذت در میان صحرای کویر، گوشه‌ای از هیجان و جذابیت کویرنوردی است. اگر شما هم عاشق طبیعت‌گردی هستید و می خواهید آرامش کویر را تجربه کنید، ما در رویای شیرین بهترین کویر های ایران را به شما معرفی می کنیم.

معرفی بهترین کویر های ایران

 

گردشگران داخلی و خارجی زیادی طرفدار کویر های ایران هستند. بهترین زمان برای سفر به دل کویر، نیمه دوم سال در فصل های پاییز و زمستان می‌باشد. شاید برای شما سوال باشد که بهترین کویر های ایران در کدام استان‌ها قرار دارند؟ استان های خراسان جنوبی، اصفهان، کرمان، یزد و سمنان دارای بهترین کویر های ایران می‌باشند که به مقصد بسیاری از علاقمندان به کویرگردی تبدیل شده‌اند. هر کدام از کویر های ایران زیبایی و جذابیت منحصربه‌فرد خود را دارند. شما می‌توانید در میان ریگزارها و شنزارهای کویر قدم بزنید و از زیبایی‌های عظمت خداوند نهایت لذت را ببرید. ما در الی گشت قصد معرفی بهترین کویر های ایران را داریم تا به شناخت مناسبی از کویرهای مختلف ایران برسید. وقتی موقعیت جغرافیایی کویرها و مسیر دسترسی به آنها را بدانید، می‌توانید سفری آگاهانه‌تر و لذت‌بخش‌تر را تجربه کنید.

کویر کاغذی 

 

کویر کاغذی در فاصله چند کیلومتری کاشان واقع شده و علاقمندان به تور کویرگردی عاشق زیبایی‌های بند ریگ و شیفته فضای جادویی آن هستند.  عاشقان تور کویرگردی، به دنبال حس و حال آرامش‌بخش شب‌های ستاره‌باران و رقصندگی تپه‌های شنی کویر کاغذی، در پاییز، سکوت کویر و یک‌دستی شنی آن را در می‌نوردند.  یکی از جاذبه‌های دیدنی کویر کاغذی که با ثبت نام در تور کویرگردی می‌توانید تماشایش را تجربه کنید، شهر زیرزمینی نوش‌آباد است که به مجموعه «اویی» هم مشهور است. در این شهر قدیمی شاهد معماری عجیب‌وغریب و ویژه‌ای خواهید بود که نشان از بهره هوشی و خلاقیت مردمان گذشته دارد. اویی مجموعه‌ای است از اتاق‌ها، دالان‌ها، کانال‌ها و... در سه طبقه که با ارتفاع 18متری‌اش در برخی نقاط یک گنجینه تاریخی به شمار می‌رود و با ثبت نام در تور کویرگردی کایت به تماشایش نائل خواهید شد.  قلعه کرشاهی در فاصله 20 کیلومتری از متین‌آباد مقصد دیگر علاقمندان به تور کویرگردی است و به آن قلعه دزدها یا قلعه کر هم می‌گویند. معماری بی‌نظیر این قلعه از مصالح شنی ساخته‌شده و بخش‌های این بنای تاریخی همچون ورودی، هشتی، اتاق‌های زمستانی و تابستانی، نشان از خلاقیت معماری ایرانیان دارد.  فاصله زمانی برای رسیدن به کویر کاغذی از تهران، بین 3 الی 4 ساعت است.

 

کویر حلوان در خراسان جنوبی – کویر های ایران

 

کویر حلوان یکی از زیباترین کویر های ایران در استان خراسان جنوبی می‌باشد. این کویر از شمال با کویر مرکزی و ارتفاعات پیرحاجات طبس، از شرق با کوه‌های عاشقان، از جنوب با جاده مواصلاتی خور به طبس و از غرب با دریاچه نمک در کویر مرکزی احاطه شده است. ارتفاع تپه‌های شنی در این کویر از غرب به شرق افزایش می‌یابند و حتی به ۸۰ متر هم می‌رسند. از آنجایی که این کویر در منطقه صنعتی قرار دارد، مسیر دسترسی و جاده‌های فرعی زیادی در این منطقه هستند که شما می‌توانید به سادگی با ماشین به این کویر بروید. در سفر به کویر حلوان از روستای دیدنی که در نزدیکی آن قرار دارد دیدن کنید، چرا‌که روستای حلوان به تولید بالای انواع خرما در سال مشهور است. همچنین زیبایی‌های معماری مناطق کویری به خوبی در این روستا چشم نوازی می‌کند.

فاصله کویر حلوان تا تهران حدود ۷۸۰ کیلومتر است که باید از جنوب شرقی تهران به سمت استان سمنان بروید، سپس در جهت جنوب شرقی در جاده سمنان سرکویر ادامه دهید تا به روستای حسینیان برسید. پس از رسیدن به روستای حسینیان به طرف جنوب ادامه دهید تا به شهرستان خور برسید. در فاصله ۵۴ کیلومتری از شهر طبس به جاده فرعی هودار وارد شوید و پس از طی ۳۰ کیلومتر به دوراهی روستا و کویر حلوان می‌رسید.

کویر شهداد کرمان – کویر های ایران

 

کویر شهداد کرمان بخشی از بیابان لوت در استان کرمان است. جالب است بدانید طی دو دهه گذشته، کلوت شهداد بیشترین دمای هوا در جهان را تجربه کرده و به همین دلیل در جهان شناخته شده است. کلوت‌ها، برجستگی‌های طبیعی در دل کویر هستند که بالاترین نقطه آنها سطحی هموار دارد اما دامنه‌های آن شیب‌دار است. قدمت کلوت‌های شهداد بیش از ۲۰ هزار سال است و در منطقه‌ای به وسعت ۱۴۵ کیلومتر طول و ۷۰ کیلومتر عرض گسترده شده است. بارندگی و باد، از پدیده‌های تاثیرگذار بر شکل ظاهری کلوت ها هستند.

شن‌زارهای روان شهداد در کنار کلوت‌های بلندش زیبایی چشم‌نوازی به کویر شهداد بخشیده است. کویر شهداد شامل مخروط‌ های  آتشفشانی، هرم‌های مرتفع ماسه‌ای، پهنه‌های وسیع، ریگزارهای خاکستری و قهوه‌ای، تپه های شنی مواج و بلند ترین تپه‌های ایران است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. کویر شهداد کرمان توسط دیده‌بان محیط زیست به سه بخش با رنگ های سبز، نارنجی و قرمز تقسیم می‌شود. بازدید از بخش سبز رنگ برای بازدیدکنندگان خطری ندارد اما برای بازدید از بخش‌های قرمز و نارنجی باید حتما با راهنما وارد شوید تا مسیر را گم نکنید، چرا‌که خطر گم شدن در کویر بسیار جدی است. فاصله تهران تا این کویر حدود ۱۱۰۰ کیلومتر می باشد. همچنین کویر شهداد در فاصله ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی کرمان قرار دارد که برای رسیدن به این کویر می‌توانید از شرق کرمان در جاده سیرچ به روستای سیرچ برسید و سپس از شمال این روستا به سمت روستای شهداد بروید.

کویر مصر در اصفهان – کویر های ایران

 

کویر مصر در نزدیکی روستایی به این نام در فاصله 55 کیلومتری از شهرستان خور اصفهان واقع شده و با تور کویرگردی به دنیای شن‌های روانش قدم خواهید گذاشت.  با ثبت نام در تور کویرگردی کایت می‌توانید از تفریحات زیر در کویر مصر لذت ببرید و یک سفر فوق‌العاده را برای خودتان رقم بزنید: 1. پیاده‌روی و قدم‌زنی در تپه‌های شنی و برفراز و فرودشان 2. عکاسی از زیبایی‌های کویری اطراف 3. شترسواری 4. موتورچهارچرخ سواری 5. سافاری 6. دوچرخه‌سواری 7. شب‌نشینی دور آتش و تماشای آسمان شب.

بهترین زمان برای سفر به کویر مصر و ثبت نام در تور کویرگردی کایت، اوائل پاییز و اوائل بهار است، چون آب‌وهوا رو به اعتدال می‌گذارد و روزها هوایش گرم و تابش آفتاب شدید و شب‌ها هوایش به شدت سرد است.  فاصله زمانی برای رسیدن به کویر مصر از تهران، بین 7 الی 8 ساعت است. 

کویر زیبای استان یزد

 

شاید نام کویر کاراکال به گوشتان خورده باشد. حتما برایتان جالب است بدانید کاراکال، نوعی گربه سانان در همین منطقه می‌باشد. کویر کاراکال، یکی از زیباترین کویر های ایران در استان یزد می‌باشد. این کویر زیبای استان یزد در دشت کویر مرکزی ایران واقع شده است که در نزدیکی روستای صادق آباد شهر بافق قرار دارد. ارتفاع تپه‌های این کویر به ۵۰ متر می‌رسند و وسعتی بیش از ۱۵۰۰ هکتار دارد.

کویر کاراکال یزد

 

شترسواری در میان صحراهای کویر کاراکال یزد لذتی متفاوت دارد و در آسمان پر ستاره شب، آرامشی وصف‌نشدنی را تجربه خواهید کرد. علاوه بر آن، علاقه‌مندان به آفرود و موتور سواری می‌توانند اوج هیجان را بر شن‌های کویر تجربه کنند. لازم است بدانید هر کدام از امکانات و تفریح‌های کویر هزینه‌ای جداگانه دارند و اگر ‌می‌خواهید در کمپ‌ها اقامت کنید، برای ورود به محوطه باید ورودی جداگانه‌ای بپردازید. خانه وحشی بافقی که شاعر معروف قرن دهم هجری شمسی بود و آب انبار کاکامیر با گنبد آجری گرد چینش، باغ تیتو، میدان خان، معدن سنگ آهن چغارت، قلعه و نخلستان باقرآباد از جمله جاذبه‌های تاریخی و دیدنی شهر بافق هستند و از مهمترین آثار تاریخی یزد به شمار می‌روند که در نزدیکی کویر کاراکال واقع شده‌اند.

کویر کاراکال

کویر کاراکال کویر زیبای استان یزد از کویر های ایران و در ۱۰ کیلومتری شمال شرق شهر بافق واقع شده است و دسترسی از شرق و جنوب شرق کشور به این کویر بسیار مناسب می‌باشد. اگر می‌خواهید از تهران به سمت این کویر حرکت کنید، ۷۵۰ کیلومتر راه پیش روی شما قرار دارد. شما باید از مسیر خروجی جنوبی تهران به سمت اتوبان قم بروید و شهرهای کاشان، اردستان، نائین و میبد را پشت سر بگذارید تا به شهر یزد برسید. پس از آنکه به شهر یزد رسیدید، مسیر خود را به سمت شهر بافق ادامه می‌دهید. فاصله یزد تا بافق، مسیری حدود ۱۳۰ کیلومتر در میان کویر می‌باشد. هنگامی که در بلوار ابتدای شهر بافق رسیدید، در مسیر انحرافی سمت چپ به روستای صادق آباد وارد شوید و پس از طی مسافتی معادل ۱۵ کیلومتر به کویر‌ چشم نواز کاراکال می‌رسید.

بهترین کویر در استان اصفهان

 

استان اصفهان به دلیل قرار گرفتن در مرکز ایران، فاصله کوتاهی تا دشت کویر دارد که یکی از بزرگترین بیابان های ایران است و به همین دلیل‌، بخش‌هایی از استان اصفهان کاملا کویری می‌باشند. اگر می‌خواهید برای گردشگری و کمپ زدن، کویر مناسبی را انتخاب کنید، شماری از بهترین کویرها در استان اصفهان قرار دارند. نزدیکترین کویر به شهر اصفهان و معروف‌ترین آن، کویر ورزنه است. کویر ورزنه در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شرق اصفهان و ۱۵۰ کیلومتری غرب یزد واقع شده است. این کویر از شمال با شهرستان ورزنه و رودخانه زاینده رود، از شرق با تالاب گاوخونی، از جنوب با حسن آباد و از غرب با محور مواصلاتی ورزنه به حسن آباد احاطه می‌شود.

بهترین کویر در استان اصفهان را می شناسید؟ دریاچه نمک خارا و تالاب گاوخونی از جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی کویر ورزنه هستند که می‌توانید هنگام کویرنوردی، از آنها دیدن کنید. تپه‌های ماسه‌ای در کویر ورزنه نرم و روان هستند و با اقامت در این کویر، حرکت ماسه‌ها را به چشم خواهید دید. نگران تنهایی در دل کویر نباشید، چرا‌که بزرگترین سایت تفریحی کویری ایران در کویر ورزنه قرار دارد و برای اقامت در این کویر می‌توانید از امکانات سایت کویری مانند سواری با موتور چهار چرخ، زیپ لاین، شتر سواری و کویرگردی روی ماسه‌ها با ماشین آفرود استفاده کنید. در هنگام رفتن به این کویر، قدم زدن بر روی ماسه‌های گرم را از دست ندهید.

قاره

  • آسیا

به دنبال

  • بیابان و کویر

  • ماجراجویانه

به سبک

  • بکرگردی

کشور

  • ایران