ماسای مارا و قبایل بدوی ماسایی

حیات وحش درکنار عجیب ترین قبیله ی کنیایی

پارک ملی ماسایی مارا کجاست؟

پارک ملی ماسایی مارا که با نام منطقه حفاظت‌شده ملی ماسایی مارا نیز شناخته می‌شود، با بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت، در بخش جنوب غربی کنیا و در نزدیکی مرز تانزانیا واقع شده است.پارک ملی ماسای مارا ، یکی از بهترین مقاصد حیات‌وحش آفریقا است که در آن مناظر طبیعی و دشت‌های وسیع پر از حیوانات است.ماسایی مارا یکی از بهترین مقاصد سافاری موجود در کنیا به‌شمار می‌رود و بهشت دوستداران حیات وحش است. حیات وحش غنی و وجود هر پنج حیوان شاخص آفریقا در این منطقه، باعث شده است تا پارک ملی ماسایی مارا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین قطب‌های سافاری آفریقا شناخته شود. همچنین اگر خوش شانس باشید، می‌توانید مهاجرت بزرگ سالیانه آفریقا را در این پارک از نزدیک مشاهده کنیدکه مهمترین اتفاق در ماسای مارا بدون شک همین مهاجرت بزرگ است؛ حرکت سالانه میلیون ها کل یالدار (wildebeest)، بزگوزن (antelope) و گورخر که بین تانزانیا و پارک کنیا در حال مهاجرت هستند. دیدن صحنه‌های روزانه دراماتیک مهاجرت بزرگ – گله‌های پر سر و صدا، حیواناتی که از رودخانه مارا پر از تمساح عبور می‌کنند و شکار گربه‌های بزرگ – از بهترین و هیجان‌انگیزترین تجربیات حیات وحشی هستند.

بسیاری از راهنماها در اقامتگاه‌ها و کمپ‌های مارا ماسایی هستند و مهارت‌های ردیابی فوق‌العاده خود را برای شناسایی حیات وحش و دانش فراوانی درباره اکوسیستم، حیوانات، گیاهان و پرندگان با مهمانان به اشتراک می‌گذارند. حفاظت‌گاه‌های خصوصی که در مرز پارک ملی قرار دارند یا متعلق به ماسایی‌ها هستند یا از آنها اجاره شده‌اند و صنعت گردشگری حمایت مالی مهمی را برای جوامع محلی و همچنین انگیزه ای برای ادامه پروژه ها و ابتکارات حفاظتی فراهم می کند.

قبیله ماسایی ها 

ماسای مارا یکی از معروف‌ترین اقوام آفریقایی است. این قوم در مرز بین دو کشور کنیا و تانزانیا زندگی می‌کنند و در حال حاضر در دشت‌های دامنه‌ کوه کلیمانجارو ساکن هستند. ماسایی‌ها شامل 5 طایفه مختلف می‌باشند با نام‌های ايلمولئيان، ايلماكسن، ايلائيسر، ايلتاآروسرو و ايليكومايي تقسیم می‌شوندو از طریق پرورش دام روزگار خود را می‌گذرانند. هرکدام از این طوایف علامت مخصوص خود را دارند و این علامت را بر روی دام‌های خود نیز حک می‌کنند.قبیله ماسایی ها، بخشی از چیزی هستند که بازدید از ماسای مارا را بسیار منحصر به فرد می کند. این دامداران نیمه عشایری فرهنگ غنی و جذابی دارند و بازدید از روستای ماسایی یا اقامت در خانه با خانواده ماسایی می تواند یکی از خاطره انگیزترین جنبه های سفر به ماسای مارا باشد.

ماسایی‌ها بسیار سنت‌گرا هستند و همیشه در مقابل خواسته دولت‌های کنیا و تانزانیا برای داشتن یک سبک زندگی مدرن، مقاومت کرده اند. آنها همیشه خواهان داشتن مراتع و چراگاه در چندین پارک ملی تانزانیا و کنیا هستند و از اینرو با دولت‌های این کشورها مسئله داشته‌اند.

این طوایف در خانه‌هایی کلبه مانند زندگی می‌کنند. کلبه‌ها توسط زنان ماسایی و با پهن گاو و چوب‌هایی بسیار نازک ساخته می‌شوند. هر 10 کلبه در یک منطقه قرار می‎گیرند و با پرچین‌ از هم جدا می‌شوند. این مناطق کراآل نام دارند.به این کلبه‌ها در زبان محلی اینکاجیجیک (Inkajijik) می‌گویند.

ماسایی‌ها معمولاً مسلح به نیزه و سپر هستند اما ترسناک‌ترین سلاح آنها چماق‌هایی است که از یک چوب محکم حدوداً نیم متری با یک زائده برجسته بزرگ در سر آن با هنرمندی تمام تراشیده شده و آنرا با دقت فراوان تا حدود ۱۰۰ متر پرتاب می‌کنند.

سنت‌های مذهبی عجیب قبیله‌های ماسای مارا

از جمله سنت‌های مذهبی این قوم می‌توان به نوشیدن خون گاو اشاره کرد. آن‌ها عقیده دارند خون گاو بدن را گرم و قوی نگه می‌دارد و آن را در مراسم‌ها و مناسب‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهند. در این مراسم‌ها، خون گاو یا گوساله را با شیر مخلوط کرده و می‌نوشند. برای این کار نیز خونی که از شاهرگ اصلی گاو خارج می‌شود را جمع‌آوری می‌کنند و معتقدند این خون باارزش‌تر از خون دیگر بخش‌های بدن گاو می‌باشد.

یکی از عجیب‌ترین سنت‌های مردم این قوم، تف کردن آن‌ها بر روی بدن نوزاد است. ماسایی‌ها این کار را به معنای دعای خیر دانسته و با این روش برای نوزاد آرزوی خوشبختی می‌کنند. آن‎ها معتقدند در صورتی که پس از تولد بچه به او تف نکنند، نوزاد نفرین خواهد شد.

ختنه پسران قبیله‌های ماسای مارا در سن ۱۲ تا ۱۶ سالگی انجام می‌شود. پسران ماسایی نباید در حین عمل گریه کنند یا حتی درد خود را نشان دهند. در صورتی که علائمی از بروز درد در آنان مشخص شود، آن را نشانه ضعیف بودن دانسته و حتی ممکن است فرصت ازدواج خود را نیز از دست می‌دهند. زیرا دختران ماسایی دوست ندارند با پسران ضعیف ازدواج کنند. پسران تا چند ماه پس از انجام این عمل لباس سیاه به تن می‌کنند.

ماسایی‌ها از سن پانزده سالگی پسران خود را به شکار شیر می‌برند. در صورتی که پسر بتواند یک شیر را شکار کرده و دندان آن را درآورد، نیرومند شناخته شده و آماده ازدواج می‎باشد. از دیگر شروط ازدواج برای پسران داشتن گاو است

از دیگر سنت‌های این قوم، سوراخ کردن گوش است. آن‌ها وزنه‌هایی بسیار سنگین را برای مدت طولانی به گوش آویزان می‌کنند تا سوراخ آن بزرگ‌تر شود و این را نشانه زیبایی می‌دانند. از دیگر کارهای عجیبی که این قوم برای زیبایی انجام می‌دهند، کشیدن یکی از دندان‌های پیشین فک پایین است.

ماسایی‌ها رقص مخصوص به خود را نیز دارند. در این نوع رقص زنان ماسایی در کنار هم قرار می‌گیرند و مردان نیز در نقطه مقابل آن‌ها می‌ایستند و به آوازخوانی می‌پردازند. آن‌ها در حین آوازخوانی، سر، گردن و سینه خود را حرکت می‌دهند و سپس یک به یک به هوا می‌پرند و ریتم خاصی را دنبال می‌کنند.

پوشش متفاوت قبیله‌های ماسای مارا

یکی از بارزترین تفاوت‌های این قوم با دیگر قبایل آفریقایی، ظاهر و نوع پوشش آن‌هاست. زنان ماسایی موهای خود را از ته می‌تراشند و مردان آن‌ها  معمولا موهای بلندی دارند. لباس سنتی مردان ماسایی شوکا نام دارد. یک پارچه‌ی بلند به رنگ‌های قرمز، سبز، آبی یا مشکی که به دور بدن پیچیده می‌شود. در گذشته همه لباس‌ها به رنگ قرمز بود و از پشم حیوانات یا از پوست آن‌ها تهیه میشد، اما امروزه پارچه‌ها از الیاف مصنوعی و به رنگ‌های مختلف تهیه می‌شود و گاها چهارخانه یا راه‌راه نیز می‎باشد.

زنان ماسایی نیز لباس‌هایی رنگی به تن می‌کنند و زیورآلات فراوان به دست و گردن خود می‌آویزند. استفاده از گوشواره‌های بزرگ در این قبیله رواج بسیار دارد. آن‌ها علاوه بر گوش، لب و بینی خود را نیز سوراخ می‌کنند تا بتوانند از زیورآلات استفاده کنند.  زیورآلات مورداستفاده در گذشته از عاج، استخوان، مس، برنج و فلزات تهیه می‌شد، اما امروزه اغلب از منجوق و مهره‌های پلاستیکی  برای درست کردن آن‌ها استفاده می‌شود.

در ماسای مارا کجا اقامت کنیم؟

در حالی که جاهای زیاد و متنوعی برای اقامت در ماسای مارا وجود دارد اما شاید باورتان نشود که چه مکان های لوکسی در ماسای مارا پیدا می شود و در اطراف پارک پراکنده اند. اتاق های چادری و سوئیت هایی که مستقیماً به دشت های پر از حیوانات در حال چرا باز می شوند. دکوراسیون های زییا، سوییت های دارای استخر و وان و… با هر امکاناتی که می خواهید یا بسته به میزان بودجه تان می توانید یک جای زیبا برای ماندن در ماسای مارا پیدا کنید. کمپ های خیمه ای سیار نیز برای اقامت مناسبند. آن ها برای یک تجربه بسیار نزدیک و صمیمی با طبیعت و حیوانات هستند و تجربه هیجان انگیز سافاری را برای شما به همراه دارند.

قاره

  • آفریقا

به دنبال

  • ماجراجویانه

به سبک

  • تاریخی و فرهنگی

  • بکرگردی

کشور

  • آفریقا