ونیز VENICE

شاعرانه ترین شهر روی آب

درباره ونیز venice

ونیز شهر روی آب، بزرگترین شهر بدون خودروی اروپا، شهری منحصربه‌فرد و سراسر زیبایی است که پر از موزه‌ها، کلیساها، پل‌ها و کانال های زیبا است. این شهر نام‌آشنا از مجموع 118  جزیره‌ی کوچک تشکیل شده است که از طریق پل‌ها و شبکه‌ی کانال‌های آبی به‌هم راه دارند. این شهر با نام‌های «ملکه دریای آدریاتیک»، «شهر آب»، «شهر بدون ماشین»، «شهر پل‌ها»، «شهر شناور» و «شهر کانال‌ها» نیز شناخته می‌شود.

وسیله نقلیه در شهری که بر روی آب قرار دارد، چیزی جز قایق نیست.  نام‌این قایق ها گوندولا ست . گوندولاها حدود ۱۱ متر طول و وزنی برابر با ۶۰۰ کیلو دارند.

ونیز حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، اما با اینکه بزرگ‌ترین شهر وِنِتو نیست یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری کل کشور به‌حساب می‌آید. این شهر تاریخی در دوران قرون‌وسطی و رنسانس ایتالیا اهمیت زیادی داشت و جزو مراکز اقتصادی و نظامی بود. همچنین نیازی به گفتن نیست که ونیز پیشرفت‌های فرهنگی و هنری بسیاری را به خود دیده و در تمام دنیا شناخته شده است. سالانه میلیون‌ها گردشگر از این شهر محبوب دیدن می‌کنند

در ونیز سالانه رویدادها و جشنواره های مختلفی برگزار می شود که این شهر را تبدیل به یکی از جاذبه های هنری و سینمایی جهان کرده است. سالانه فستیوال های بسیاری همچون جشنواره ی معتبر فیلم ونیز در این شهر برگزار می شود و ستاره های سینمایی  جهان و افراد علاقه مند بسیاری را به این شهر روانه می کند. ونیز علاوه بر این رویداد ها، جاذبه های تاریخی بسیاری دارد که آثار آن در شکل وشمایل شهر کاملا هویداست. میدان سن مارکو که به نام یکی از حواریون حضرت مسیح نام گذاری شده است، یکی از جاذبه های تاریخی شهر ونیز است. شهر ونیز به علت تعدد آثار تاریخی و هنری و معماری، در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

میدان سن مارکو  Piazza San Marco

با توجه به اینکه ساخت این میدان همزمان با ساخت کلیسا سنت مارک در قرن نهم میلادی است به همین جهت نام آن هم از این کلیسا برگرفته شده است. این میدان از ابتدا هم مکانی مهم محسوب می شده است چراکه از ابتدا محل داد و ستد های مهم و حتی تجمع دستفروشان که داد و ستدی کوچک داشتند بوده است. به همین دلیل با توجه به اهمیتی که این میدان داشته رفته رفته گسترش پیدا کرده است در همین جهت یکی از کانال های اطراف میدان پر می شود و در نهایت بناهای مهم امروزی ساخته می شود و در نهایت شهر ونیز در اطراف آن ساخته می شود.

شکل اصلی میدان به صورت دو مستطیل ناموازی است. با توجه به اینکه سن مارکو میدان اصلی شهر است آن را با نام پیازا یا پیاتزتا می نامند و سایر میدان ها در ونیز را کامپو می گویند.

 

کلیسای جامع سن مارکو Church Of San Marco

از معروف‌ترین جاهای دیدنی ونیز است که با گنبدهای موزاییک‌کاری، چندین محراب دارای تزیینات و جواهرات و کف صیقلی و مرمری، نگاه هر بازدیدکننده‌ای را به خود خیره می‌کند. کلیسای سن مارکو که در سده یازدهم میلادی ساخته شده‌ است، در ضلع شرقی میدان سن مارکو قرار دارد و به کانال بزرگ ونیز مشرف است. عتیقه‌ها و آثار تاریخی و هنری فراوانی در این محل وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به گنجینه‌ای از غنائم جنگی اشاره کرد؛ این گنجینه پس از سقوط قسطنطنیه از طریق کشتی‌های ونیزی به کلیسا منتقل شد. نقاشی‌های روی سقف و دیوارها نظیر نقاشی‌های موزاییکی طلایی بر بالای دروازه‌ ورودی از دیگر جذابیت‌های این کلیسا هستند.

برج ناقوس سن مارکو  San Marco Campanile

برج ناقوس سن مارکو (San Marco Campanile) یا همان سِنت مارک یکی از جاهای دیدنی ونیز و بلندترین سازه‌ی این شهر است که ۹۸٫۶ متر ارتفاع دارد. بنای فعلی برج درواقع بازسازی بنای اولیه است، چراکه بنای اولیه‌ی برج در سال ۱۹۰۲ فروریخت. این برج در اصل در قرن نهم ساخته شد و جزو برج‌های دیده‌بانی بود. این برج از وقایع مختلفی همچون آتش‌سوزی، زلزله و صاعقه آسیب دیده است. خود ساختمان برج ظاهر آجرقرمزی ساده‌ای دارد، اما ناقوس‌خانه و قسمت بالای آن دارای طاق‌ها و سنگ‌کاری‌های قابل‌توجهی است. همچنین در بالای برج یک مجسمه‌ی طلایی از جبرئیل فرشته قرار دارد.

کانال بزرگ Grand Canal

ونیز دارای صدها گذرگاه آبی است که نقاط مختلف شهر را به‌هم وصل می‌کنند و بزرگ‌ترین‌شان کانال بزرگ یا گراند کانال (Grand Canal) نام دارد. این کانال تاریخی که بیشتر شبیه رودخانه‌ است از یک سمت ونیز به‌سمت دیگر آن ادامه دارد و از مرکز شهر به‌شکل مسیری S‌شکل می‌گذرد.

می‌توانید در حاشیه‌ی کانال شاهد بیش از ۱۷۹ ساختمان قدیمی باشید که قدمت برخی از آنها حتی به قرن سیزدهم می‌رسد. همچنین این کانال معروف چیزی در حدود ۴۰۰ سال مهم‌ترین مسیر آبی شهر بوده است. اما فقط چهار پل از روی این کانال می‌گذرند، چراکه مردم و گردشگران بیشتر از مسیر خود کانال تردد می‌کنند تا از روی پل‌‌های آن.

جزیره و کلیسای سن جورجو ماجوره  Church of San Giorgio Maggiore

سن جورجو ماجوره (San Giorgio Maggiore) یکی از جاهای دیدنی ونیز و از جزیره‌های جداافتاده‌ی کوچکی است که به کانال‌های اصلی ونیز وصل نیست. این جزیره در فاصله‌ی کوتاهی از حوضه‌ی ونیز و کانال بزرگ قرار دارد و می‌توانید با واپورِتو یا تاکسی‌های آبی خصوصی خودتان را به اینجا برسانید. ازجمله جاذبه‌های دیدنی این جزیره می‌توان به صومعه‌ی سان جورجو، کلیسای سان جورجو ماجوره و برج ناقوس اشاره کرد. اتفاقا برج ناقوس سان جورجو ماجوره بی‌شباهت به برج ناقوس سان مارکو نیست. می‌توانید در بندرگاه کوچک جزیره قدم بزنید و به تماشای قایق‌ها بنشینید و بعدش هم از کلیسا و صومعه بازدید کنید و درنهایت به بالای برج ناقوس بروید و منظره‌ی ونیز را از نمای بالا ببینید.

پل ریالتو Rialto Bridge

پل ریالتو جزو چهار پل قدیمی ونیز به دلیل معماری و رنگ سفید زیبایش برای گرفتن عکس‌های رمانتیک مناسب است. در کنار پل، مغازه‌های خرید سوغاتی و گیفت‌شاپ‌های 1 و 2 یورویی کوچکی وجود دارد که توریست‌ها عاشق آن هستند. پل در ساعات مختلف روز بسیار شلوغ می‌شود پس اگر به این پل می‌روید کفش‌های راحتی بپوشید و از خرید و مناظر زیبا لذت ببرید. وقتی از روی پل به پایین نگاه می‌کنید قایق‌ها و گاندولاها را خواهید دید که از زیر پل رد می‌شوند و صحنه‌های جالبی را از دید بالا بوجود می‌آورند. برای آن‌ها دست تکان دهید.

ریوا دلی اسکیاوونه  Riva Degli Schiavone

«ریوا دلی اسکیاوونه» یکی از پرترددترین و پرجنب جوش‌ترین نقاط توریستی ونیز و در عین حال یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفرجگاه‌های اسکله‌ای دنیا به شمار می‌رود. این تفرجگاه اسکله‌ای از قرن پانزدهم میلادی شروع به فعالیت کرده است. در گذشته تنها گوشت و انواع ماهی خشک شده در آن عرضه می‌شده، ولی امروزه هر نوع خوراکی خوشمزه از جمله شیرینی‌های مختلف، پاستاهای خوشمزه و سوغاتی‌های متنوع شهر ونیز را در این ناحیه می‌توانید پیدا کنید.

کاخ دوج ها Doges Palace

یکی دیگر از جاهای دیدنی ونیز کاخ دوج است که قصری فوق‌العاده زیبا و باشکوه می‌باشد. این کاخ زمانی محل زندگی شاهزادگان و خانواده‌های سلطنتی بود و مرکز اداری و قدرت شهر محسوب می‌شد. در حال حاضر کاخ دوج به دلیل معماری فوق‌العاده آن بسیار مورد توجه قرار دارد.

پل افسوس  Bridge of Sighs

 این پل جاذبه بسیار معروفی به حساب می آید که شهرت آن در تمام نقاط دنیا پیچیده است. دلیل نام گذاری این پل برای مسافران تور ونیز می تواند بسیار جالب توجه باشد. این پل محل عبور زندانیایی بوده است که در حال انتقال به محل زندان بودند و قرار بود تا آخر عمر در زندان بمانند. پنجره هایی بر روی این پل قرار دارد که زندانیانی که به زندان منتقل می شدند برای آخرین بار می توانستند از آن پنجره و از روی پل شهر ونیز را ببینند. در حقیقت نام این پل از آه و افسوسی که زندانیان به هنگام تماشای ونیز زیبا برای آخرین بار کشیده اند، گرفته شده است. بازدید از این جاذبه دیدنی برای مسافران تور ایتالیا حالا که داستان تراژیک آن را شنیده اند می‌تواند جذاب تر باشد

مجموعه پگی گوگنهایم Peggy Guggenheim Collection

یکی دیگر از جاهای دیدنی ونیز به ساختمامی تعلق دارد که در آن مجموعه‌های هنری شخصی پگی گوگنهایم در خانه سابق او در کنار کانال بزرگ نگهداری می‌شود. این موزه هنر مدرن در یک قصر زیبای قرن هجدهم در کانال بزرگ واقع شده است. اگرچه بیشتر موزه‌های هنری بزرگ ایتالیا مملو از آثار هنرمندان قرون وسطی و رنسانس هستند، اما این موزه فقط بر روی هنر آمریکایی و اروپایی از نیمه اول قرن بیستم تمرکز دارد.

این ساختمان با فضای داخلی سفید و خالی‌اش، مکانی مناسب برای نمایش آثار جسورانه و دراماتیک مکتب‌های نقاشی و مجسمه‌سازی کوبیسم، فوتوریسم، اکسپرسیونیسم انتزاعی، سوررئالیسم و آوانگارد است. این مجموعه شامل آثاری از پیکاسو، سالوادور دالی، موندریان، کاندینسکی، ارنست، ماگریت، و پولاک است و در نمایشگاه‌های آن همیشه آثاری از دیگر هنرمندان بزرگ به نمایش گذاشته می‌شود. در باغ‌های مجسمه‌سازی آن نیز آثاری از کالدر، هولزر، کارو، جاد و هپورث به نمایش درآمده‌اند.

 

خانه‌های رنگارنگ در جزیره بورانو  Burano

در میان جزایر تالاب ونتزیا، جزیره بورانو بسیار محبوب و معروف است. اگر به اندازه کافی در ونیز فرصت داشتید، حتما سری هم به جزیره بورانو بزنید. خانه‌های رنگارنگ این مکان بسیار چشم‌نواز و دوست‌داشتنی است.

قاره

  • اروپا

به دنبال

  • شهرگردی

به سبک

  • تاریخی و فرهنگی

  • رمانتیک و عاشقانه

کشور

  • ایتالیا