ایسلند ICELAND

سرزمین آتش و یخ

درباره ایسلند

جمهوری ایسلند شمالی‌ترین کشور اروپا و کشوری جزیره‌ای است که در شمال اقیانوس اطلس واقع شده است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن ریکیاویک است. تاریخچه پیدایش کشور کوچک ایسلند به دهه ۸۶۹ میلادی باز می‌گردد. نخستین کسانی که آن را کشف نمودند، کشیش‌های وایکینگی بودند.این کشور کوچک در طول سال‌های متمادی تحت تصرف پادشاهان نروژی و پس از آن کشور دانمارک بود. تا اینکه در اوایل قرن نوزدهم مردمانش خواهان استقلال از کشور دانمارک می‌شوند.کشوری که تفاوت طبقاتی در آن بسیار اندک است و همین امر سبب شده تا این کشور امن، سومین کشور شاد دنیا نیز باشد.  .ایسلندی ها با زبان منحصر بفردشان و فرهنگ نوریک که یادگار حضور وایکینگ ها است، مردمانی بسیار خون گرم و البته خوش خوراک هستند که مزه غذاهای اصیل ایسلندیشان شما را هم سر ذوق خواهد آورد. میراث داران وایکینگ ها از قضا مردمان بسیار با فرهنگی هستند چرا که بیشترین تعداد نویسنده را نسبت به جمعیت ایسلند در خود جای داده اند. ایسلندی ها علاقه وافری به شنا کردن دارند و بیشترین تعداد استخر را در میان کشورها به خود اختصاص داده اند. این کشور در اصل یک جزیره بزرگ به همراه سی جزیره کوچک است  و نزدیکترین کشورها به آن نروژ، اسکاتلند و گرینلند می باشند.

واژه ایسلند یا همان جزیره یخ بیشتر تداعی گر سرزمینی سرد با یخبندان های طولانی و مردمانی است که شبیه اسکیموها در خانه هایی از جنس برف و سرما سکونت دارند، اما بجالب است اگر بدانید متوسط دمای ایسلند در زمستان 2 درجه سانتیگراد است. این آب و هوای نه چندان سرد آن هم در سرزمینی نزدیک به مدار 66 درجه قطب شمال مدیون جریان های آب گرم گلف استریم در کرانه جنوبی جزیره است که جلو جولان سرما و یخبندان را گرفته است.

خورشید در شمالی ترین کشور اروپا برنامه ویژه ای برای خود دارد، تا آنجا که در تابستان تقریبا بی غروب است و شب های روشن را پیشکش ایسلندی ها می نماید و در زمستان فقط چند ساعت محدود رخ نموده و بقیه ساعات شبانه روز ماه را جایگزین خود می نماید. 

ایسلند کشوری با طبیعت ویژه است و این کشور فقیر در زمان جنگ جهانی دوم با استفاده از صنعت ماهیگیری تبدیل به کشوری پیشرفته و شاد شد. جمعیت این کشور از جمعیت شهرهای کوچک ایران هم کمتر است، بنابراین عجیب نیست که هیچکدام از مناطق طبیعی آن دچار آلودگی نشده اند و هنوز هم در بکر ترین حالت ممکن قرار دارند. ایسلند یکی از فعال ترین کشورها در زمینه آتشفشان نیز هست و این تناقض زیبای یخ و آتش سرآغاز زیبایی های منحصربفرد بسیاری در این کشور است و نام سرزمین یخ وآتش برای این کشور زیبا بسیار مناسب است. 

 

جاذبه های گردشگری ایسلند

شفق شمالی Aurora Borealis

بسیاری از شما تصاویر نورهای سبز رنگ زیبا و البته کمی جادویی را دیده اید. نورهایی که کم و بیش رنگ های آبی و قرمز هم در آن دیده می شوند اما حجم نور سبز آنقدر زیاد است که بقیه نورها به چشم نمی آیند. ایسلند بهشت جستجوگرانی است که در جستجوی شفق قطبی عازم این جزیره شده اند چرا که هشت ماه از سال را فرصت دارند تا به رصد این نورهای خارق العاده بپردازند. شفق شمالی یکی از محبوب ترین جاذبه های توریستی در ایسلند است. Auroras به باد خورشیدی ، جریان یونهای تابشی از خورشید مرتبط است . این ذرات در میدان مغناطیسی زمین نفوذ کرده و با مولکولهای جو برخورد می کنند و موجب انفجار انرژی می شوند که به عنوان حلقه های بزرگ در اطراف قطب ها ظاهر می شود. این نمایش نور طبیعی دیدنی و جذاب در مکان های دور افتاده بسیار جذاب است و در زمان افزایش فعالیت خورشید فوق العاده دیدنی است.

جزیره خزه ای الدوران Eldhraun

سال ها قبل در ایسلند کشوری که به داشتن آتشفشان های فعال و گدازه ای شهره است، فوران یک آتشفشان فعال سبب از بین رفتن نیمی از حیاط جزیره شد. ابری سمی بر فراز جزیره شکل گرفت که با حرکت به سوی آسمان اروپا جان افراد بسیاری را گرفت. این پدیده به قدری عظیم بود که آب و هوای آمریکای شمالی را برهم ریخت و زمستانی سخت را برای آمریکا به ارمغان آورد. از سویی تابستانی سوزان و طولانی ره آورد این فاجعه برای اروپا بود. اما در پس این فاجعه عظیم و کشنده جزیره ای شکل گرفت که حاصل گدازه های آتشفشانی است. کف این جزیره سرتاسر پوشیده از خزه است و حالا سال هاست که خبری از حطر و فوران نیست. این جزیره که الدوران(Eldhraun) نامیده می شود حالا یک جزیره دیدنی و بسیار زیبا در ایسلند است.

 غار یخی واتنایوکول VATNAJOKULL

یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری ایسلند که گردشگران بسیاری از سراسر دنیا به بهانه بازدید از آنها به این کشور زیبا و دیدنی سفر می کنند، غارهای یخی شگفت انگیز و تماشایی ایسلند هستند. غار یخی واتنایوکول غاری با زیبایی فوق العاده و منحصر به فرد که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. این غار زیبا و تماشایی بزرگترین یخچال ایسلند و همچنین قاره اروپا به شمار می رود و می توانید غارهای یخی حیرت انگیزی را با رفتن به این جاذبه فوق العاده کشور ایسلند مشاهده کنید. رنگ آبی بسیار زیبای یخ در این غار یخچالی هر بیننده ای را شگفت زده می کند.

آبشار گولفوس

آبشار گولفوس یکی از آبشارهای طبیعی و با شکوه کشور ایسلند است .در زبان ایسلندی، گولفوس به معنای “آبشار طلائی” است. زیرا در روزهای آفتابی آب این آبشار به رنگ طلائی در می آید.و چشم انداز حیرت انگیزی از طبیعت دست نخورده را در معرض دید گردشگران قرار می دهد.

گولفوس قسمتی از دایره طلایی کشور ایسلند است که در جنوب این کشور قرار دارد.آب این آبشار، از دومین یخچال طبیعی ایسلند به نام لانجوکول (Langjokull) تامین می شود. گولفوس یکی از آبشارهای پلکانی ایسلند است که حدود ۳۲ متر ارتفاع دارد.

 آبشار گولفوس در صدر فهرست آبشارهای معروف اروپا قرار دارد.

سرزمین ایسلند پر از آبشارهایی است که در زیبایی همتا ندارند. قبلا در مسیر حلقه طلایی با گولفوس ملاقات کرده اید، حالا می خواهیم سفری به دیگر آبشارهای ایسلند داشته باشیم. در جنوب ایسلند skogafoss با ارتفاع 25 متری  یکی از خارق العاده ترین آبشارهای این ناحیه است که در مصاف با نور خورشید سبب بروز رنگین کمان هایی می شود که هوش از سر می پرانند.
آبشار seljalandfoss با ارتفاعی شصت و سه متری و آبشار svartifoss در محاصره صخره های مشکی رنگ از دیگر آبشارهای زیبای جنوب ایسلند هستند.

 

آبشار اسوارتیفوس

اسوارتیفوس یکی از غیر معمول ترین آبشارهای ایسلند است که توسط ستون شش ضلعی بازالت که مانند لوله های بزرگی آویزان هستند قاب شده است. نام این آبشار به معنی آبشار سیاه از این ستون های تاریک گرفته شده است. آبشار اسوارتیفوس در پارک ملی Vatnajökul در جنوب شرقی ایسلند واقع شده است.

 آبفشان استروکور STROKKUR

آبفشان چشمهٔ آب گرمی است که در فواصل زمانی معین آب داغ را با سرعت زیادی به بیرون پرتاب می‌کند که این حرکت ‏معمولا با بخار همراه است. آبفشان استروکور ایسلند یکی از خطرناک‌ترین فواره‌های جهان و از جاذبه‌های دیدنی ایسلند است که همیشه گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب کرده است. آبشفان استروکور به گونه‌ای است که هر چند دقیقه یک بار، آب را به ارتفاع ۳۰ متر به بیرون پرتاب می‌کند.

 

ساحل Reynisfjara

ساحل Reynisfjara با شن و ماسه تیره سیاه و سفید، ستون بازالتی ناهموار و امواج توفنده بزرگ ظاهر می شود. این ساحل زیبا که خانه پرنده های ماکارو است، در نزدیکی روستای ویک در سواحل جنوب ایسلند واقع شده است. جای تعجب نیست، که این ساحل به خاطر ظاهر عجیب و غریب در داستان ها ذکر شده باشد. زمانی که آفتاب بالا می آید نور به سمت سنگ ها باز می گردد.

مرداب Jokulsarlon

این مرداب در پارک ملی واتناجوکول واقع شده است و یکی از زیباترین تالاب یخچال های طبیعی است. آب آن از ذوب شدن یخ ها به دست می آید و تالاب هر سال در حال رشد می باشد. این تالاب، در واقع، از سال ۱۹۷۰ چهار برابر شد. این تالاب یکی از عمیق ترین دریاچه ها در ایسلند است که با کوه های یخی از یخچال های طبیعی جدا شده اند، پر شده است. 

 

قاره

  • اروپا

به دنبال

  • ماجراجویانه

به سبک

  • مدرن و لوکس

  • استراحت و ریلکسی