دیدنی های هیمالیا

یکی از عجیب ترین رشته کوه هایی که از جاذبه های گردشگری بوده و همه ساله توریست های بسیاری را به خود جذب میکند. رشته کوه هیمالیا است. این رشته کوه، از جمله رشته کوه های طولانی پوشیده از برف میباشد که تقریبا هرسال 20 میلی متر رشد میکند. این فقط یکی از جذابیت های هیمالیا است. اگر به قله های مرتفع پوشیده از برف این رشته کوه نگاه کرده باشید وجود تنگه های رودخانه ای عمیق به همراه یخچال های طبیعی و گیاهان و جانوران متنوعی را مشاهده خواهید کرد. و وجود گیاهان و جانوران گوناگون به دلیل تنوع آب و هوا، ارتفاع، بارندگی و شرایط خاک آن است. رشته کوه هیمالیا یکی از جوان ترین رشته کوه های جهان است که در مرزهای شمالی هند قرار گرفته است که در شش کشور آسیایی نظیر نپال، هند، پاکستان، بوتان، افغانستان و چین پخش شده است. کشور نپال یکی از کشورهایی است که بیشتر سرزمین آن ازرشته کوه هیمالیا پوشیده شده است. که بلندترین قله جهان که اورست نام دارد نیز در نپال قرار دارد. مردمان کشور هند و نپال رشته کوه هیمالیا را یکی از رشته کوه های مقدس در کشور خود میدانند. زیبایی این رشته کوه انقدر خیره کننده است که امکان ندارد کسی را به خود جذب نکند.

دیدنی های هیمالیا

نامگذاری رشته کوه هیمالیا

مردمان نپال رشته کوه هیمالیا را بانام ساگارماتا میشناسند که معنی آن الهه جهان است اما باید گفت که نام رشته کوه هیمالیا را افسر ارتش انگلیس به نام سر آندرو وو نام گذاری نمود که نشانه احترام او به پیشگام خود، جورج اورست سرلشگر هند میباشد.

بلندترین قله جهان

کوه اورست یکی از بلندترین قله های جهان است که افراد برای صعود آن را انتخاب میکنند مردم بر این باورند که بیش از 5000 نفر به قله اورست صعود کرده اند. به غیر از کوه اورست، قله های محبوب دیگری در هیمالیا برای کوهنوردی وجود دارد که این قله ها طرفداران بسیاری دارند که علاقه مندان به ماجراجویی را همه ساله به خود جذب میکند.

مقدس بودن هیمالیا

مردمانی که دارای آیین هندوان هستند که در نپال زندگی میکنند، رشته کوه هیمالیا را به عنوان Giri-raj میشناسند که این کلمه به معنی پادشاه کوه ها است. این مدمان رشته کوه هیمالیا را یک مکانی مقدس جهت سکونت داشتن خدایان میدانن و افراد جهت پرستش خدا به رشته کوه هیمالیا میروند و در آنجا به عبادت خدا میپردازند. در هیمالیا میتوانید معابد باستانی را مشاهده نمایید که از جمله مشهورترین مکان ها میتوان به لاداخ، شهر آهرامس ریشیش و حیدروار از جمله شهرهای مقدسی هستند که گزینه های بسیار مناسبی برای گشت و گذار میباشند.

معبد هیمالیا

موجودات وحشی و عجیب در هیمالیا

همانطور که در توضیحات بالا به آن اشاره شد هیمالیا به دلیل تنوع آب و هوا، بارندگی و شرایط خاکی که دارد، دارای گونه های مختلفی جانوری میباشد. این حیوانات یکی از حیوانات بسیار عجیب مانند پلنگ برفی،بز وحشی، گوسفند تبت، آهوی ختن و بز کوهی میباشد که برای مشاهده حیوانات این چنینی مانند پلنگ برفی، حتما بایدبه ارتفاعات بالای این رشته کوه صعود کرد. علاوه بر این حیوانات، پرندگان زیبا و جذابی نیزدر این آنجا میشود که گونه ای از این پرنده ها را میتوان به چک سنگ قهوه ای، چک خاکستری، پشتآتشی کفل سیاه، مگس گیر هندی، کبک تپه و خرما بلبلان اشاره نمود که ایننمونه پرندگان جذابین این قله را چند برابر میکنند. البته لازم به ذکر است گنه های مختلفی از گیاهان نیز همانند درختان سدر مقدس، خرزه هندی، ساج، چوب سرخ ها و غیره نیز در این منطقه زیبا قابل رویت است.

موجودات رشته کوه هیمالیا

پوشش برفی هیمالیا که هرگز ذوب نمیگردد

کلمه هیمالیا به معنی مقر برفی است که کوه های آن با رسوبات برفی و یخی پوشیده شده است که به هیچ عنوان ذوب نمیگردد( در هیمالیا بالای 5500 کیلومتر برف پوشیده شده است) اما یخچال های طبیعی در اطراف این رشته کوه، دارای آب شیرین میباشند. ار جمله مشهورترین جاذبه پارک ملی ها میتوان به دریاچه رکلوند اشاره نمود که به آن دریاچه اسکلت نیز میگویند ولی متاسفانه این اسم ناگوارپس از کشف بسیاری از اسکلت های انسانی در پایین دریاچه بدست آمده که افراد در آن محله بر این باورند که اینافراد در هنگام صعود به بالا با تگرگ کشته شده اند.

پوشش برفی هیمالیا

هیمالیا منبع انرژی برای ماجراجویان و کوهنوردان

هیمالیا به عنوان یکی از منبع های الهام بخش برای بسیار از کوهنوردان و ماجراجویان میباشد، افرادی که میخواهند ترشح آدرنالین را در رگ هایشان احساس کنند و هیجانی واقعی را تجربه نمایند. البته میدانید که صعود به قله اورست به دلیل زمین های ناهموار، برف های بسیار عمیق کار آسانی نیست و کسانی که به این قله صعود میکنند بایداز استقامت، قدرت و مهارت کوهنوردی همراه باشند.

منبع الهام بخش برای کوهنوردان و ماجراجویان

حضور فرهنگ و مذهب غنی در رشته کوه عظیم هیمالیا

در هیمالیا میتوانید افراد با فرهنگ و مذهب های بسیار مختلفی از جمله اسلام، هندوئیسم، مسیحی و بودیسم را مشاهده نمایید. مردم هیمالیا، مردمانی بسیار مهمان نواز و خونگرم هستند که به توریست ها به هر طریقی کمک میکنند و همین دلیل است که افراد بسیاری برای گردش این منطقه را انتخاب میکنند. همچنین  وجود صومعه های زیبای بودایی نیز در منطقه رشته کوه هیمالیا توجه افراد بسیاری را به خود جلب میکند.

چه زمانی سفر به هیمالیا خوب است؟

در همه وقت هیمالیا خوب است و دارای منظره های بسیار جذابی میباشد، درفصل بهار میتوانید گل های بسیار زیبا را در این رشته کوه مشاهده نمایید که عطر این گل ها کیلومترها پخش میشود. درتابستان درفصل بارانی میتوانید طبیعت سرسبز آن را مشاهده نمایید که طراوت و زیبایی بی نظیری را به طبیعت داده است و در آخر در فصل زمستان نیز میتوانید زیبایی هرچه بیشتر برف ها را بر روی رشته کوه ها مشاهده کنید. بهترین فصل درماه های پاییز است و علاقه مندانی که علاقه بسیاری به اسکی دارند میتوانند در این فصل از این تفریح زیبا لذت ببرند. بهترین زمان برای سفر به این قله ی دوستداشتنی از ماه مهتا جولای و سپتامبر- است. در این زمان میتوانید از هوای خشک، آفتابی لذت ببرید و در ماه جولای و آگوست هوای اینمنطقه گرمبوده اما باران و مه و ابرهای بلند را مشاهده میکنید.

طبیعت هیمالیا در بهار

قاره

  • آسیا

به دنبال

  • ماجراجویانه

به سبک

  • تاریخی و فرهنگی

  • بکرگردی

  • استراحت و ریلکسی

کشور

  • هند