روستای آدم کوتوله ها (روستای ماخونیک)

در تمامی نقاط جهان حتی ایران روستاهای عجیب و باوررنکردنی از مردمان کوتاه قد وجود دارد، درایران نیز نمونه ای از این روستاها شناخته شده است که یکی از مناطقی که میتوان به آن اشاره نمود روستای ماخونیک است. این روستای شگفت انگیز در خراسان جنوبی و شهرستان سربیشه دیده شده است این روستا ماخونیک نام دارد که مردمانی عجیب، منحصر به فرد و دوست داشتنی دارد. میتوات گفت این روستا به نام سرزمین لی لی پوت ها و یا آدم کوتوله ها نام گرفته است. برای سفر به این روستای منحصر به فرد باید تا نزدیکی مرز افغانستان پیش بروید تا سرزمین شگفت انگیز را از نزدیک مشاهده کنید پس در این مقاله بیایید با رویای شیرین هم سفر باشید.

روستای ماخونیک

ماخونیک روستای آدم کوتوله ها در ایران

تا چندی پیش هیچ کدام از افراد نمیدانستند که در ایران روستایی به نام ماخونیک وجود داشته باشد که مردمانی کوتاه قد با فرهنگ متفاوت باشند. مردمان این روستا سبک زندگی آنها امروزی نبوده و دور از پیشرفت های تکنولوژی میباشد. ماخونیک یک روستای دور افتاده در دل کوه میباشد که مردمانی بسیار زحمتکش و مهربان دارد. حتی به جرات میتوان گفت ماخونیک تا 40 سال ارتباط مستقیمی با جامعه نداشته است و فقط چندی پیش است که با امکانات رفاهی روبه روشده است. میتوان گفت یکی از دیدنی های این روستا را میتوان به سنگ سیاه یا سنگ نگاره، بنای برج و قلعه، برج گل انجیر، منزل سرگردونی و نادر مرده نیز اشاره نمود. اگر به این روستا سفر کرده باشید در طبقات بالای این روستا برج سنگی را مشاهده میکنید که در این منطقه ساخته شده است. که از این برج میتوانند حضور افراد را به روستای خود مشاهده کنند که در صورت حمله احتمالی به این روستا همیشه آماده باش باشند. مردمان روستای ماخونیک حدود 300 سال پیش به این منطقه کوچ نموده اند و همچنان در این منطقه ساکن هستند.

روستای آدم کوتوله ها در ایران

معماری خانه های روستای ماخونیک به گونه ای میباشد که به هیچ عنوان از شکل هندسی پیروی نمیکند و عموما خانه های این روستا در زیر زمین ساخته شده که در تابستان و زمستان در برابر هرگونه شرایط آب و هوایی در امان باشد. مردم این روستا از طبیعت الهام گرفته و توانسته اند گرما و سرمای محیط خود را به وسیله معماری خانه های خود بر طرف نمایند. ای کاش ما هم میتوانستیم از این معماری برای صرفه جویی در مصرف برق و گاز استفاده نماییم. خانه های این روستا از سنگ و کاهگل ساخته شده است و بین 1 تا 1 ونیم متر است و یک فرد عادی برای قرار گرفتن در اتاق آن خانه باید خم شود. یکی از رسوم مردمان این روستا این است که آنها به هیچ عنوان چای نمینوشند و گوشت نمیخورند و همچنین به هیچ عنوان سیگار نمیکشند. و به جرات میتوان گفت زندگی آنها بسیار سالم است.

علت نام گذاری روستای ماخونیک

یکی از منابع موسخی که میتوان به نام این روستا اشاره نمود سفرنامه خراسان و سیستان کلنل چارلز ادوارد دبیت است که در دوره قاجار و در عهد ناصری به ایران آمده است در این کتاب میتوانید تاریخچه روستای ماخونیک را مطالعه کنید. اما میتوان گفت نام های بسیار زیادی برای این روستا گفته شده است که برخی از اسناد به اسم مادخنیک نیز میشناسند. اما روایت های بسیاری گفته شده است که این وستا به دلیل رفتار اهالی این روستا به این نام شناخته شده است. البته شواهد دیگری نیز دلیل بر اسم این روستا میباشد به دلیل کوهی که در نزدیکی این روستا قرار گرفته است و شکافی که در کوه نزدیک به این روستا قرار دارد با نام ماخونیک شناخته شده است.

علت نام گذاری روستای ماخونیک

اهالی روستای ماخونیک

همانطور که در توضیحات بالا به آناشاره شد روستای ماخونیک در خراسان جنوبی و در شهرستان بیشه قرار گرفته است . این روستا به زبان و لهجه خاصی (لهجه افغان ها) بسیار نزدیک میباشد. اهالی این روستا به مذهب و دین خود بسیار علاقه مند هستند و ماخونیکی ها همگی سنی بوده و پیرو ابوحنیفه نعمان بن ثابت(یکی از ائمه چهارگانه اهل سنت) میباشند. میتوان گفت یک موسسه علوم قرانی در این روستا فعالیت میکند و به همه فرزندان این اهالی علوم قرآنی می آموزد. ازدواج های فامیلی و تغذیه آنها باعث شده است که این افراد قد کوتاه داشته باشند در سال های پیش قد مردم روستای ماخونیک یک متر و چهل سانت بود اما تا به الان به دلیل بهبود تغذیه این اهالی قد آنها به نرمال رسیده است.

معماری حاکم بر روستا ماخونیک

در گذشته مردم این روستا به وسیله خاک رس و چوب درختچه های این منطقه برای خود خانه میساختند و خانه های آنها همانطور که دیده میشود نزدیک به یکدیگر ساخته میشدند. خانه های روستای ماخونیک به دو دسته کرشکی و خوشه ای ساخته میشد که البته همه افراد توانایی ساخت این چنین خانه ها را نداشتند و اصولا ثرونتمندان روستا در کنار خانه های کرشکی، خانه های خوشه ای داشتند این خانه ها در زیر زمین ساخته میشود که خانه ها در برابر هرگونه شرایط آب و هوایی در امان بماند.

معماری خانه های روستای ماخونیک

آداب و رسوم اهالی روستای ماخونیک

آداب و رسوم اهالی روستای ماخونیک بسیا عجیب و منحصر به فرد بوده به گونه ای که بر پایه این قوانین تا سالیان سال هستند و از آن پیروی میکنند. در ادامه به انواع آداب و رسوم اهالی روستای ماخونیک میپردازیم پس با رویای شیرین همراه باشید.

  • همانطور که گفته شد این اهالی با افراد و جامعه بیرون خود به هیچ عنوان در ارتباط نبوده و به هیچ عنوان تمایل به جابه جا نمودن روستای خود از منطقه ای به منطقه دیگر ندارند اما برای پول در آوردن از روستای خود خارج میگردند.
  • اهالی روستای ماخونیک به هیچ عنوان گوشت خوار نیستند و شکارنمیکنند و عادت غذایی آنها بسیار متفاوت است و اینکه ماخونیکی ها 80 سال پیش به هیچ عنوان گندم را نمیشناختند و اطلاعاتی درباره گندم نداشتند.
  • مردم روستای ماخونیک در برابر عدالت جو هستند به طوری که برای تقسیم نمودن میوه درختانخود مساوات را بسیار رعایت میکنند. به طور مثال میتوان گفت به یک خانواده امکان دارد چند عدد زرد آلو و یا چند دانه عناب برسد. به هرحال در برابر تقسیم نمودن هر چیزی انصاف را رعایت میکنند. در اینروستا به هیچعنوان دزد نمیبینید و کسی به حقوق کسی دیگر تجاوز نمیکند.
  • به دلیل آنکه مردم این روستا با دنیای بیرون از روستای خود ارتباط نداشتند، یک سری باورهای غلطی نیز در آنها موج میزند برای مثال تلویزیون را یک شیطان میدانند و این باور را دارند که اگر فرزندان آنها تلویزیون تماشا کنند جادو میشوند. همچنین گوشت خوردن، چای نوشیدن، سیگار کشیدن را نیز گناه میدانند و برای انجام ندادن آن بسیار تلاش میکنند.
  • در توضیحات بالا به شکاف یک کوه در کنا این روستا اشاره کردیم. هنگامی که یکی از اهالی این روستا مریض میشوند. آن فرد را به داخل آن شکاف میبرند به گونه ای که آن فرد قرنطینه گردد تا زمان بهبودی، تا به افراد دیگر این مریضی سرایت نکند.
  • قوانین مالکیت خانه در روستای ماخونیک بسیار متفاوت است به گونه ای که هر کسی علاوه بر آنکه مالکیت خانه خود را برعهده دارد محدوده جلوی خانه خود نیز برای آن شخص میباشد و هیچ کسی حق خانه ساختن در آن محدوده را ندارد.

مردمان روستای ماخونیک

شغل مردم روستای ماخونیک

به دلیل آنکه روستای ماخونیک آب و هوای بیابانی دارد. اهالی این روستا به کشاورزی مشغول هستند و شلغم، چغندر، سیر، یونجه، جو کشت میکنند. رمین های کشاورزی دراین روستا در در ابعاد بسیار کوچکی است و میوه هایی که از این روستا برداشت میشود زردآلو، انجیر، عناب میباشد. روستای ماخونیک به دلیل بیابانی بودن فضای سبزی نداشته و به همین دلیل مردم آن اهالی نمیتوانند گاو و گوسفند پرورش دهند ولی با پرورش بز میتواننددامداری نمایند به دلیل آنکه بزها در برابر هرگونه شرایط از جمله گرما و کمبود آب و غذا بسیار مقاوم هستند.

نتیجه گیری

ایران یکی از کشورهای بسیار زیبا با جاذبه های گردشگری متفاوت است که در جای جای این کشور آثار باستانی و مردمانی شریف ، غیور و مهربان سکونت دارند همه ساله گردشگران بسیاری به کشور ایران مسافرت نموده و از مناظر آن لذت میبرند روستای ماخونیک نیز یکی از بی نظیرترین مناطق گردشگری میباشد که مدمانی زحمتکش و دلسوز دارد. پیشنهاد رویای شیرین به گردشگران و علاقه مند به تفریح این است که برای یکبار که شده به این منطقه سفر نمایند و از طبیعت زیبا و سنت بی نظیر این اهالی لذت ببرند.

قاره

  • آسیا

به دنبال

  • شهرگردی

  • بیابان و کویر

  • ماجراجویانه

به سبک

  • تاریخی و فرهنگی

  • بکرگردی

  • استراحت و ریلکسی

کشور

  • ایران

شهر

  • خراسان