معرفی لذیذترین شیرینی و دسرهای ترکی در استانبول

شاید برای خیلی از افراد سوال باشد که لذیذترین شیرینی و دسرهای ترکی در استانبول چیست؟ میتوان گفت ترکیه یکی از کشورهای نزدیک ایران میباشد که فرهنگ و تمدن آن بسیار شبیه به ایران است. در سال افراد بسیاری از کشورهای مختلف از جمله ایران به این کشور سفر میکنند و از جاذبه های گردشگری این کشور به همراه تفریحات آن لذت میبرند. در ترکیه  غذاها، پیش غذا و دسرهای خوشمزه ای وجود دارد که در تمام کشورها زبانزد میباشد. مردم ترکیه از جمله افرادی هستند که با هر مواد غذایی برای خود دسر و غذاهای خوشمزه درست میکنند اگر مثل من جز افرادی هسستید که علاقه بسیاری به شیرینی و دسرهای پراشتهای ترکیه دارید حتما تا آخر این مقاله همراه رویای شیرین باشید.

انواع شیرینی های ترکی

اگر برای یکبار هم که شده به کشور ترکیه سفر کرده باشید حتما باید انواع شیرینی های ترکی و غذاهای این کشور را تست کرده باشید. غذاهای ترکیبی در این کشور یکی از تبادلات غنی در این کشور است. تنوع شیرینی در اغین کشور انقدر زیاد است که میتوانید هر مدل از شیرینی که باب میلتان بود را تست نمایید. ترکیه ای ها بعد از هر وعده غذایی خود به همراه چای و یا قهوه، شیرینی محبوب خود را نوش جان میکنند. پس بیایید باهم به انواع شیرینی های کشور استانبول بپردازیم.

شیرینی باقلوا( Baklava

از محبوب ترین و لذیذترین شیرینی های ترکیه باقلوا است که علاوه بر کشور استانبول محبوبیت بسیار بالایی در کشورهای ایران، آذربایجان، روسیه، یوتان، قبرس و از جمله کشورهای عربی دارد. این شیرینی دارای تنوع بی نظیر است  که میتوان بهترین سوغات ترکیه نیز نامگذاری نمود. میتوان گفت اصالت شیرینی باقلوا به دوره بیزانس میرسد که در جنوب شرقی ترکیه قرار دارد و از آنجا به شهرت جهانی رسیده است. برای تهیه شیرینی باقلوا از گلاب، هل، شکر، بیکینگ پودر، روغن، زرده تخم مرغ، شیرو خاک قند تولید میگردد که میتوانید برای لایه به لای این شیرینی از مغزهای متنوع مانند پسته، گردو و بادام استفاده نمایید.

دسر ترکی استانبولی

شیرینی فیستیکلی سارما(Fistikli Sarma

شیرینی فیستیکلی سارکا یکی از مجموعه های شیرینی باقلوا است. تنها تفاوت این شیرینی با شیرینی باقلوا این است که در شیرینی فیستیکلی سارما از پسته بسیاری استفاده میکنند. که اهالی ترکیه نیز به دلیل پسته زیاد این شیرینی، این محصول را بسیار دوست دارند. زیاد بودن پسته و کره در این شیرینی، این محصول را از باقلوای معمولی متمایز کرده است.

دسر ترکی فیستیکلی

شیرینی شوبیت(Sobiyet

شیرینی شوبیت یکی از باقلواهای بسیار محبوب است که خمیر این شیرینی را به شکل مربع برش میدهند و در درون هر کدام از تکه ها، گردوی خردشده به همراه پسته و کرم شیری میریزند که طعم شیرینی شوبیت را چند برابر کند. سپس خمیر را تا زده و به صورت مثلث آن را در می آورند.

دسر ترکی استانبولی شووبیت

شیرینی شکر پاره(Seker Pare) 

شیرینی شکرپاره یکی از شیرینی های بسیار محبوب و خوشمزه افراد ترکیه بوده که همانند کلوچه است. شکر پاره دارای طعم شیرین تر از کلوچه است که در هنگام نوش جان کردن، انگار شکر را در داخل دهان خود میگذارید. این شیرینی قبل از سرو شدن در داخل یک شربت بسیار مخصوص که عطو بوی بسیار خوبی دارد، خوابانده میگردد.

شیرینی ترکی استانبولی شکر پاره

شیرینی قرابیه(Kurabiye

شیرینی قرابیه یکی از شیرینی های قدیمی در این کشور است که میتوانید نمونه ای از این شیرینی را در شهر تبریز نیز میتوانید نوش جان کنید. برای زیبایی هرچه بیشتر این شیرینی، آن را با پسته و بادام بسیار زیاد تزیین میکنند و به همین دلیل است که این شیرینی یکی از شیرینی های گران کشور استانبول میباشد.

شیرینی ترکیه ای قرابیه

شیرینی کادایف

یکی از دسرهای بسیار خوشمزه میتوان به شیرینی کادایف اشاره نمود که بسیار لذیذ و خوشمزه میباشد. این شیرینی از رشته های بسیار خوشمزه که در کره بسیار داغ درست میشود و سپس بر روی شیرینی، شیره داغ ریخته که آن را به صورت داغ سرو میکنند.

شیرینی ترکیه ای کادایف

شیرینی روانی(revani

یکی دیگر از شیرینی های ترکی  که زیرمجموعه شیرینی کیک اسفنجی میباشد. روانی است. طرز تهیه شیرینی ترکیه ای روانی این است که از ماست، تخم مرغ، آرد سمولینا، پودر نارگیل تهیه میگردد. پس از آنکه به طور کامل پخته شد میتوانید بر روی آن شربت مخصوص و خنک که مخلوط شکر، آب و گلاب میباشد را داخل آن بریزید.

شیرینی ترکیه ای روانی

شیرینی لوکوم(Lokum)

نوع دیگری از شیرینی که شباهت بسیاری به شیرینی راحت الحلقوم دارد، لوکوم میباشد که این شیرینی به صورت ژله ای بوده و میتوانید در رنگ های نارنجی، زرد، صورتی و سبز آن را مشاهده نمایید. اصولا داخل این محصول از بادام و پسته است و بعد از سرو غذا همراه چای آن را میل مینمایند. شیرینی لوکوم ترکیه از شیرینی های ارزان استانبول بوده که در سفر به ترکیه میتوانید ان را میل نمایید.

شیرینی ترکیه ای لوکوم

انواع دسرهای ترکی

دسر آشوره(asure)

یکی از دسرهایی که بسیار قدیمی بوده و دارای قدمت چند صدساله دارد، دسر آشوره میباشد. این دسر باانواع  میوه ها از جمله انار، گردو و میوه ها تهیه میشود و استفاده این دسر بیشتر در روزهای بخصوص مانند ماه محرم و روز عاشورا است که به عنوان نذری به افراد داده میشود.

دسر ترکیه ای آشوره

دسر لوکما(Lokma)

یکی دیگر از دسر هایی که حتما بعد از خوردن آن عاشقش میشوید دسر لوکما ترکی است که شباهت بسیاری به بامیه ایرانی دارد. البته افراد بسیاری هستند که این دسر را با نام لقمه نیز میشناسند . لوکما یکی از خوشمزه ترین دسرهای ترکی بوده که از خمیر سرخ شده که در داخل شربت مخصوص غلتانده میشود و میتوانید این دسر خوشمزه را بین غذاهای خیابانی ترکیه تهیه نمایید. اگر به کشور استانبول سفر کرده باشید.

دسر لوکا ترکیه ای

دسر کاتمر(Katmer)

یکی از لذیذترین دسرهای ترکیه که میتوانیم در این مقاله به شما معرفی کنیم، دسر کاتمر میباشد که به دلیل داشتن طبقه های خمیر یوفگا به نام کاتمر شناخته شده است. این دسر علاوه بر خمیر یوفگا، از پودر پسته و روغن ارده تهیه میگردد. اگر به دنبال یک شیرینی لذیذ و شیرین هستید پیشنهاد ما به شما کاتمراست.

دسر ترکیه ای کاتمر

دسر حانیم گوبیی(Hanim gobegi)

جمله دسرهای بسیار معروف حانیم گوبیی نام دارد که این دسر برای بار اول در دربار عثمانی درست شد و یکی از دسرهای بسیار معروف ترکیه است.

دسر حانیم گوبیی ترکیه ای

دسر کونفه(Kunefe)

یکی ازدسرهای ترکیه ای که ریشه عربی دارد دسر کونفه یا کنافه نام دارد. تهیه این دسر بدین صورت است که از خمیر، پنیر عکاوی، پسته و شربت شیرین که بر پایه شکر است تهیه میگردد. این دسر را میتوانید با بستنی نیز سرو کنید. این دسر علاوه بر کشور استانبول در شهرهای مرسین و آدانا نیز میتوانید میل نمایید.

دسر کونفه ترکیه ای

دسر زرده (Zerde)

دسر زرده یکی از دسرهای بسیار خوشمزه در ترکیه است که شباهت بسیار زیادی به شله زرد ایرانیها دارد این دسر از برنج، شکر، نشاسته، زعفران و بادام و فندوق تهیه شده است. این دسر به دلیل رنگ زرد به نام زرده نام گذاری شده است. اگر به مراسم های ترکیه از جمله یکی از شهرهای بلو رفته باشید، در بیشتر جشن ها این دسر سرو میگردد.

دسر ترکیه ای زرده

دسر کاباک(Kabak tatlisi)

در زبان ترکیه ای کاباک به معنی کدو است و کاباک تاتلیسی یعنی دسر کدویی که بیشتر این دسر در روزهای سرد و زمستان در ترکیه سرو میگردد. اصولا کاباک بعد از غذا سرو میگردد.

دسر کاباک ترکیه ای

دسر گولاچ(Gullac)

اگر دوست دارید یک دسر شیرین و پر از ویتامین نوش جان کنید، پیشنهاد ما به شما گولاچ است. این دسر به دلیل خواص خوبی که دارد در ترکیه، در ماه های رمضان و مراسم های افطار سرو میگردد. ترکیب این محصول بی نظیر از آرد ذرت، گلاب، شیر داغ، پودر قند، دانه های انار و فندوق و گردو میباشد. که البته این دسر به نام آب گل و عطر نیز شناخته میگردد.

دسر گولاچ

دسر کالبورا باستی(Kalbura basti)

یکی دیگر از دسرهایی که از زمان عثمانی درمیان مردم ترکیه تهیه میشود کابورا باستی است که به دلیل آنکه با خمیر آماده و گردو تهیه میشود، دارای بافت نرم میباشد. پس از آنکه این دسر پخته شد میتوانید بر روی آن شربت بریزید وبا چای آن را میل نمایید.

دسر کابورا باستی ترکیه ای

دسر کازان دیبی(Kazan dibi)

اگر به دنبال یک دسر پودینگ شیری و کاراملی بسیار خوش طعم هستید میتوانیم به شما کازان دیبی را معرفی کنیم. این دسر از کارامل آب شده در حرارت تولید میشود که آن را در ته دیگر درست میکنند، به همین دلیل است که به آن کازان دیبی یا همان ته دیگ میگویند.

 

نتیجه گیری

مردم ترکیه مردمانی مهمان نواز و خوش خوراک هستند که در کشورشان میتوانید انواع شیرینی و دسرهای بسیار خوش طعم را تهیه و نوش جان کنید. همچنین علاقه بسیاری به شیرینی و دسرهای متنوع دارند که هرفردی میتواند بسته به ذایقه خود آنها را تهیه نماید. اگر تا بحال به ترکیه سفر نکرده  اید پیشنهاد ما به شما این است که حتما به این کشور زیبا سفر کنید و از شیرینی و دسرهای خوش طعم آنها لذت ببرید.

قاره

  • آسیا

به دنبال

  • شهرگردی

  • بیابان و کویر

  • دریا

  • جنگل

  • ماجراجویانه

به سبک

  • مدرن و لوکس

  • تاریخی و فرهنگی

  • رمانتیک و عاشقانه

  • بکرگردی

  • استراحت و ریلکسی

کشور

  • ترکیه

شهر

  • استانبول