غذاهای لذیذ و پرطرفدار گرجستان

گرجستان کشوری در شرق دریای سیاه بوده و یکی از دیدنی ترین و زیباترین مناطق به همراه غذاهای لذیذ و پرطرفدار جهان به شمار می رود. جالب است بدانید که در اسطوره های گرجی آمده است که این سرزمین بهترین و مرغوب ترین زمینی است که هدیه خداست که به مردم داده شده است.

در تمام فصول میتوانید به گرجستان سفر کنید. اما از آنجایی که بخشی از آب و هوای قفقاز سردسیر است، بهار مناسب ترین زمان است. افسانه های گرجی زیادی راجع به این سرزمین وجود دارد که بیشتر مربوط به تاریخ کشور است.

اگر به کشورهای مختلف سفر کرده باشید هرکشوری دارای نوع خوراکی و غذاهای مرسوم متفاوت است بیشتر افراد تمایل دارند هنگامی که به کشوری سفر کردند از غذاها و خوراکی های مرسوم آن نیز استفاده کنند و از آنها لذت ببرند در این مقاله قصد داریم شما را با انواع غذاهای بسیار خوشمزه، خوش طعم در عین حال پرطرفدار گرجستان آشنا کنیم. با رویای شیرین همراه باشید.

غذاهای لذیذ و پر طرفدار گرجستان

غذاهای معروف تفلیس

همانطور که در توضیحات بالا به آن اشاره شد کشور گرجستان نیز مانند تمام کشورهای دیگر دارای فرهنگ و غذاهای معروف است. که سالیانه گردشگران و توریست های بسیاری به این منطقه سفر میکنند و از غذاهای محلی و بی نظیر آن لذت میبرند. اگر از جمله افرادی هستید که قصد سفر به تفلیس را دارید حتما به شما توصیه میگردد تا غذاهایی که قرار است به شما معرفی کنیم را حتما امتحان کنید.

غذاهای معروف تفلیس

چَخُخبیلی( CHAKHOKHBILI ) خوشمزه ترین غذای سنتی گرجستان

اگر به دنبال یکی از خوشمزه ترین غذای سنتی گرجستان هستید خورشت چَخُخبیلی( CHAKHOKHBILI ) را حتما امتحان کنید. این خورشت به نسبت تلفظ سختی که دارد، دارای طبع بسیار آسانی است که از ترکیب سوپ گوشت گاو، خورشت مرغ و انواع سبزیجات همانند تلخون درست شده است.

مواد اصلی که در این غذا استفاده شده است گوشت قرقاول و گاو است که میتوانید گوشت بوقلمون، اردک و مرغ را نیز جایگزین گوشت قرقاول کنید. طبیعتا امروزه برای تهیه این غذا از گوشت مرغ بسیار استفاده میکنند و حتما باید این غذا با نان سرو کنید.

چَخُخبیلی( CHAKHOKHBILI ) خوشمزه ترین غذای سنتی گرجستان

خاچاپوری (KHACHAPURI) معروف ترین غذای ملی گرجستان

خاچاپوری (KHACHAPURI)یکی از معروف ترین غذای ملی گرجستان میباشد. این غذا دارای انواع مختلفی است که متداول ترین نوع غذا را میتوان به خاچاپوری ایمرتی اشاره نمود که از پنیر ایمرتی یا سولگونی در داخل آن استفاده میکنند. از دیگر انواع خاچاپوری میتوان به خاچاپوری کوبداری، آجارولی و مینگرلین اشاره کرد.

غذای خچاپوری کوبداری نوع دیگری از خاچاپوری است که در داخل آن به جای پنیر از گوشت پخته استفاده میگردد. این غذا در منطقه سوانتی بسیار رایج است. از دیگر انواع خاچاپوری می توان به خاچاپوری آجارولی اشاره کرد که در مناطق آدجارا و باتومی بسیار رایج می باشد. این خاچاپوری نانی به شکل قایق است که داخل آن را پنیر و تخم مرغ خام می گذارند. 

خاچاپوری (KHACHAPURI) معروف ترین غذای ملی گرجستان

طبخ خاچاپوری مینگرلین به مانند خاچاپوری ایمرتی است، با این تفاوت که علاوه بر داخل نان، بر روی نان هم پنیر می ریزند و سپس با فلفل قرمز شیرین، روی آن را تزیین می کنند. به طور کلی خاچاپوری از لذیذترین و محبوب ترین غذاهای سنتی گرجستان است به گونه ای که طبق آمارهای اعلام شده، اغلب مردم این کشور این غذا را به پیتزا هم ترجیح می دهند.

چاشوشولی (CHASHUSHULI)

یکی دیگر از غذاهای محبوبی که میتوان به آن اشاره نمود چاشوشولی CHASHUSHULI است، که عموما مردم برای آن که این غذا را میل کنند ترجیح میدهند به رستوران ها بروند. این غذا یکی از غذاهای سنتی بوده که با گوشت گراز و مرزه تابستانی تهیه میگردد. از جمله چاشنی هایی که میتوان در این غذای لذیذ بکار برد سیر، فلفل قرمز بلغاری، گوجه فرنگی میباشد که بسیار غذا را خوش طعم میکند.

چاشوشولی CHASHUSHULI

چیکن تاباکا  (CHICKEN TABAKA)

یکی دیگر از غذاهای سنتی گرجستان که در میان گردشگران ایرانی بسیار محبوب و پرطرفدار میباشد، چیکن تاباکا نام دارد، چیکن تاباکا در واقع نوعی مرغ سوخاری است که در ظروف گرجی به نام تابه سرخ می شود و همچنین جالب است بدانید که به دلیل طعم فوق العاده و بی‌نظیر، این غذا را می توان در تمام رستوران های اروپای شرقی و قفقاز سفارش داد و ضمنا گفتنی است که این غذای سنتی لذیذ از سرخ شدن مرغ در تابه های مخصوص و فشرده کردن آن در هنگام پخت تهیه می‌گردد و همچنین در هنگام سرو از سیر یا سس های گرجی مخصوص استفاده می شود.

چیکن تاباکا  CHICKEN TABAKA

متسوادی (MTSVADI)

اگر به دنبال غذایی همچون گوشت کبابی هستید، پیشنهاد ما به شما متسوادی (MTSVADI)است. این غذا عموما در مراسم های عروسی بسیار رایج بوده که با گوشت بره، خوک، گاو و گوساله تهیه میشود. در این کشور این غذا را با نان و شراب سرو میکنند.

متسوادی (MTSVADI)

شیشلیک  (SHASHLIK)

از غذاهای خوشمزه ای که در گرجستا بسیار پرطرفدار است،  شیشلیک SHASHLIK میباشد. که باب میل فرهنگ آسیای غربی و میانه، قفقازی شرق اروپا است. بی شک این غذای بی نظیر بسیار خوش مزه و خوش طعم بوده که در کشور خودمان ایران هم از این غذا برای مراسم ها و مهمانی ها استفاده میگردد. میتوانید برای تهیه این غذا از گوشت خوک و گاو نیز استفاده نمایید.

شیشلیک  SHASHLIK

چاکاپولی (CHAKAPULI)

یکی از خورشت های پرطرفدار چاکاپولی CHAKAPULI است که با گوشت بره یا گوساله به همراه چاشنی های متنوعی همون سس گوجه سبز، سیر، فلفل، فلفل سبز، پیاز، تلخون، نمک و ادویه، تهیه میگردد. همچنین میتوانید برای طبخ این غذای لذیذ از سبزیجات تازه ای همچون جعفری، نعنا و گشنیز نیز استفاده نمایید.

چاکاپولی CHAKAPULI

لوبیانی  (Lobiani)

غذای لوبیانی Lobiani از لایه نسبتا نازک خمیر تشکیل شده است که با لوبیا پخته میشود و پخت آن به وسیله آتش هیزم است. بیشتر توریست هایی که به این منطقه سفر میکنند از این غذای خوشمزه لذت میبرند و هیچ کس نمیداند راز خوش طعم بودن این نان لوبیایی در چیست. این غذای پرطرفدار دارای قیمت بسیار مناسب بوده که حجم خوبی دارد.

لوبیانی  Lobiani

اگر تابحال این غذا را تست نکرده اید باید بگوییم که بافت لذیذی همچون کروسان دارد و مغز لوبیایی و نرم آن دارای طعم و عطری کره ای و شور است. اگر قصد خرید این غذای خوشمزه را دارید میتوانید در امتداد خیابانی که موزه تاریخ تفلیس در آن قرار گرفته، راه پله‌ای بی‌نام وجود دارد که به زیرزمینی شلوغ و پرتردد منتهی می‌شود. اگر جمعیت را دنبال کنید به قدیمی‌ترین نانوایی شهر می‌رسید، جایی که در آن لوبیانی تازه پخته و فروخته می‌شود.

 ماهی قزل‌ آلا با سس انار

اگر طرفدار غذاهای دریای هستید ما به شما توصیه می کنیم ماهی قزل آلا با رب انار گرجی را حتما امتحان کنید، این غذا از طریق سرخ کردن ماهی قزل آلا تهیه می شود. محبوب ترین و پرطرفدار ترین غذای دریای در بین مردم گرجستان است که اغلب آن را با سس و یا رب انار سرو می کنند و اما نکته جالب این است که ماهی قزل آلا را فقط در بعضی از منوی رستوران های کشور گرجستان می توان مشاهده نمود. 

 ماهی قزل‌ آلا با سس انار

کلام آخر

اگر از جمله افرادی هستید که تا بحال به گرجستان سفر نکرده اید پیشنهاد ما به شما این است که حتما به این منطقه سفر کنید و از جاذبه های گردشگری به همراه غذاهای لذیذ و محلی آن نهایت لذت را ببرید. این کشور از جمله کشورهایی میباشد که برای هر سلیقه ای غذاهای متنوع دارد. امیدوارم مقاله غذاهای لذیذ و پر طرفدار گرجستان برایتان مفید بوده باشد.

کشور

  • گرجستان

شهر

  • تفلیس