گور دختر، آرامگاهی بازمانده از هخامنشیان

گور دختر آرامگاهی بازمانده از هخامنشیان که شاید تا بحال نامش را شنیده باشید. این منطقه بنایی تاریخی است که شباهت بسیاری با پاسارگاد دارد. همین امر سبب شده است تا افراد بسیاری جذب این منطقه شوند.

 از گذشته تا به الان صحبت های بسیاری درباره افسانه گور دختر نقل شده است. این سوالی است که بسیاری از افراد به دنبال جواب آن هستند. یک نقل قول آن این است که مادر کوروش کبیر در این آرامگاه خفته است و برخی از افراد دیگر بر این باورند که این آرامگاه متعلق به خواهر کوروش کبیر میباشد.

گور دختر بوشهر

نکته ی دیگر این است که در زمان داریوش بزرگ به بعد در دوره حکومت هخامنشیان، شیوه تدفین تقریبا به یک شکل صورت گرفته است و همه قبرها در بدنه کوه به صورت دخمه ای ایجاد میشدند. این دخمه ها، قبرهایی بودند که اجساد افراد فوت شده، در آن قرار گرفته است. به عنوان مثال آرامگاه داریوش دارای 9 قبر و آرامگاه پادشاهان دیگر دارای آرامگاه هایی به این شکل بودند.

البته قضیه پاسارگاد از گور دختر بوشهر هم بسیار متفاوت است چون اصل و فلسفه ساخت این آرامگاه برای کوروش بزرگ به شکلی بوده که سبک معماری و الگوی مذهبی غیر از پادشاهان دیگر را حفظ نماید.  با این حال نمونه این آرامگاه در ایران تنها در منطقه پشت کوه برازجان در بزپر دیده میشود. که از لحاظ معماری بسیار شبیه به هم هستند. اگر از جمله افرادی هستید که علاقه بسیاری به بناهای تاریخی دارید حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

گور دختر بوشهر کجاست؟

اگر به تصویر بالا توجه کرده باشید، متوجه بنا گور دختر میشوید، ولی باید این را بدانید که این بنای تاریخی در شهر بوشهر قرار ندارد. بلکه تنها بخشی از تاریخ استان بوشهر است. اگر تمایل دارید از بنای تاریخی گور دختر دیدن نمایید باید راهی برازجان شوید. در اینجا میتوانید یک بنا با ظاهری شبیه به آرامگاه کوروش کبیر را مشاهده کنید. که در فاصله 170 کیلومتری شهر برازجان قرار دارد. شهرهایی که نزدیک این بنای تاریخی هستند کازرون و دشتستان میباشد.

گور دختر بوشهر کجاست

گور دختر شباهت بسیاری با آرامگاه کوروش کبیر در پاسارگاد(استان فارس) دارد. باستان شناسان تایید کرده اند که این اثر متعلق به سال 600 پیش از میلاد، دوره هخامنشیان میباشد. گور دختر را ابتدا باستان شناس بلژیکی، لویی واندنبرگ در سال 1339 هجری شمسی کشف کرد.

معماری داخلی گور دختر بوشهر

معماری داخلی گور دختر بوشهر به گونه ای میباشد که کل بنا از 24 قطعه سنگ در ابعاد مختلفی ساخته شده است که به وسیله بست های دم چلچله ای به یکدیگر متصل شده اند. ساخت این بنا، مانند سازه های ساخته شده دیگر به وسیله معماران هخامنشی، هیچ ملاتی ندارد و بر بالای این مقبره قسمتی فرورفتگی شبیه به قاب است که جایگاه قرار گرفتن کتیبه مربوط به آن بوده است.

معماری گور دختر

این بنا دارای یک در ورودی با ابعاد 70*90 سانتی متر است. که به هیچ عنوان نشانه ای مربوط به قفل و بست سنگ درگاه باشد، دیده نمیشود. احتمال آن وجود دارد که اصلا سنگ درگاهی نداشته باشد. اگر هم داشته به صورت خشکه چین و بدون هیچگونه پاشنه در یا قفل و بستی ایجاد کرده اند. بر بالای درگاه ورودی و نزدیک به سقف، فضای طاقچه مانندی به صورت مربع شکل به ابعاد 25*25 سانتی متر دیده میشود که از پشت بسته شده است.

گور دختر آرامگاه کیست؟

واندنبرگ معتقد بود که گور دختر قبر چیش پیش یا کوروش یکم(جد کوروش کبیر) است، اما علیرضا شاپور شهبازی آن را آرامگاه کوروش کوچک دانست. گمانه های بسیاری برای این بنا میباشد که آرامگاه ماندانا، مادر کوروش یا آتوسا، دختر کوروش و شهبانوی هخامنشی، برخی دیگر از گمانه ها درباره این بنا هستند.

پرسش های متداول

  1. گور دختر در کجا قرار دارد؟

گور دختر یکی از جاهای دیدنی اطراف بوشهر است. این گور در بخش ارم شهرستان دشدستان قرار دارد. این بنا در دشتی به نام میانکوهی پشت پر قرار دارد.

  1. مسیر دسترسی به گور دختر چگونه است؟

برای دسترسی هر چه بهتر به بنای تاریخی گور دختر باید به روستای پشت پر(بز پر) بروید. از برازجان به سمت دالکی برانید. پس از عبور از دالکی، در جاده برازجان به شیراز به پل نماز میرسید و در پایان پل به جاده ای فرعی رسیده که باید وارد آن شوید. در مسیر کوهستانی از روستای تنگ درکش و رود فاریاب میگذرید. پس از آن به شهر تنگ ارم میرسید. در فاصله دو کیلومتری جنوب تنگ ارم، جاده فرعی آسفالته ای قرار دارد. وارد آن میشوید و مسیر را ادامه میدهید تا از روستای آقا امیر احمد و کفتارو عبور کنید. پس از گذشتن از گردنه تخته، و عبور از سر بالایی به پشت پر خواهید رسید.

  1. قدمت گور دختر به چه زمانی باز میگردد؟

بیشتر محققان میگویند که قدمت این بنا به دوره هخامنشی تعلق دارد.

  1. چه کسی در گور دختر مدفون شده است؟

در مورد فرد مدفون در گور دختر موردی وجود ندارد و آن را به مادر کوروش، دختر کوروش، جد کوروش کبیر، کوروش کوچک و یا خواهر کوروش نیز نسبت میدهند.

نتیجه گیری

گور دختر بوشهر یکی از بناهای تاریخی بسیار ارزشمندی است که همه ساله افراد بسیاری، از این محل بازدید میکنند. از این رو میتوان گفت همین آثار تاریخی از گذشتگان ما است که مالکیت ما بر خاک و کشورمان را ثابت میکند. امیدواریم از مقاله گور دختر، آرامگاهی بازمانده از هخامنشیان لذت برده باشید.

قاره

  • آسیا

به دنبال

  • شهرگردی

  • ماجراجویانه

به سبک

  • تاریخی و فرهنگی

  • بکرگردی

  • استراحت و ریلکسی

کشور

  • ایران