جزایر گالاپاگوس GALAPAGOS

سرزمینی که حیوانات در آن فرمانروایی میکنند

گالاپاگوس کجاست؟ 

جزایر گالاپاگوس منطقه‌ای 1000 کیلومتری در شمال غربی آمریکای جنوبی است که در کشور اکوادور واقع شده. این منطقه که به عنوان میراث یونسکو معرفی شده است، زبان اصلی مردمان ساکن در این جزیره‌ها اسپانیایی است و گالاپاگوس در زبان اسپانیایی به معنای لاکپشت است و ریشه انتخاب نام گالاپاگوس نیز به همین روایت بازمی‌گردداین جزایره‌ به عنوان یکی از میراث جهانی توسط سازمان یونسکو انتخاب شده‌اند..گالاپاگوس از ۵ جزیره ی اصلی به نام های ایزابلا، فرناندینا، کریستوبال، سان السالوادور و سانتا کروز تشکیل شده است و  این جزیره ها بعد از بازدید چارلز داروین، زیست شناس و زمین شناس مشهور انگلیسی به شهرت رسیدند.همه ی این جزیره ها نیز نزدیک به خط استوا هستند.بخشی از آن در نیم کره شمالی و بخشی از آن در نیم کره جنوبی کره زمین قرار گرفته است.

 

حیات وحش خاص گالاپاگوس

این جزایر به دلیل داشتن پوشش‌های گیاهی گوناگون و آب‌های دست نخورده اقیانوس آرام، زیستگاه بیش از 9000 گونه مختلف است. در گالاپاگوس طیف وسیعی از مناظر را می‌توان شاهد بود؛ از کوه‌های آتشفشانی فعال گرفته تا جهانی پویا در زیر آب‌ها و سواحلی که محل زندگی پنگوئن‌ها است. مجمع الجزایر گالاپاگوس شاید وسعت زیادی نداشته باشند، اما تنوع زیستی و وجود گونه‌های متفاوت از هر رده جانوری و جانداری سبب شده است تا هیچ جای هستی شبیه به آن نباشد. جالب است بدانید که حدود 80 درصد پرندگان، 97 درصد خزندگان و پستانداران، 30 درصد از گونه‌های آبزی و 30 درصد از گیاهان به صورت بومی و اندمیک تنها در جزایر گالاپاگوس یافت می‌شوند.برخی از خاص‌ترین حیوانات این جزیره عبارتند از لاکپشت‌های عظیم الجثه گالاپاگوسی،مارمولک های گدازه ای، ایگواناهای دریایی، بوبیِ پا آبی، پنگوئن‌هایی که بجای زندگی در قطب شمال در خط استوا زندگی می‌کنند و پرنده دریایی زیبا به نام فری گیت که تنها در گالاپاگوس یافت می‌شود.در گالاپاگوس علاوه بر حیوانات کمیاب، پوشش گیاهی متنوع و خاصی نیز در این مجمع الجزایر وجود دارد. به طور مثال؛ گیاهانی مثل بروملیاس، اسکالسی بومی و سرخس هم دیده می شوند.

این جزایر به عنوان دانشگاه جانورشناسان و زیست شناسانی شناخته می شود که بر روی انتخاب طبیعی و چگونگی تغییرات تکاملی موجودات و روند آن به صورت منابع آزاد مطالعه می کنند.قدمت برخی از جانوران این جزیره به هزاران سال پیش بازمی‌گردد و کماکان نیز بدون خطر انقراض به حیات خود ادامه می‌دهند. برخی از عواملی که موجب شده است حیوانات در گالاپاگوس بیش از هر جای دیگر از جهان احساس امنیت داشته باشند، مربوط به تاثیر گذاری مثبت انسان‌ها در این جزیره است. برخلاف آنچه امروز پیرامون شکار، تخریب زیستگاه و ... از سوی انسان‌ها شاهد هستیم، قوانین بی‌نظیری که به نفع حیوانات هستند در این جزیره وجود دارد. دولت اکوادور با وجود اعلام کردن این جزایر به عنوان پارک ملی، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای گردشگران و افرادی که خواهان بازدید از این جزایر هستند وضع کرده است. به طوری که تنها 3 درصد از خاک گالاپاگوس برای سکونت و حضور انسان‌ها در نظر گرفته شده است و 97 درصد آن بدون اجازه هرگونه بازدیدی قلمرو بی چون و چرا حیوانات است.

لاک پشت های گالاپاگوس

از بزرگترین انواع حیواناتی که در دنیا وجود دارد و از زمره ی خزندگان به شمار می روند، لاک پشت های بزرگ و عظیم الجثه ای هستند که در جزایر گالاپاگوس در اکوادور زندگی می کنند. این جزیره به نوعی زادگاه این لاک پشت های بزرگ و البته کهن سال محسوب می شود. برخی از آن ها وزنشان به ۴۰۰ کیلو می رسد و از این نظر جز سنگین وزن ترین خزنده ها و گونه های حیوانی موجود در عالم هستی هستند. طول این حیوانات اغلب به ۲ متر هم می رسد. البته گونه های جوان و کوچک تر این لاک پشت ها وزنشان به ۲۷ الی ۳۰ کیلوگرم می رسد و از نظر قد و قواره نیز، از لاک پشت های دیگر کوتاه ترند.به طور متوسط، وزن یک لاک پشت بالغ در صورت نرمال به ۲۲۷ کیلوگرم می رسد. یکی از ویژگی هایی که این لاک پشت ها را منحصر به فرد کرده است این است که، آن ها عمر بسیار طولانی نسبت به گونه های جانوری و نوع بشر دارند. برخی از این لاک پشت ها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال و یا حتی بیشتر نیز، عمر می کنند. در حال حاضر پیرترین لاک پشتی که شناسایی شده اند، در داخل جزیره ی گالاپاگوس زندگی کرده و ۱۷۰ سال سن دارد و از نوع لاک پشت های عظیم الجثه گالاپاگوس هستند.

کودن پا  آبی

بوبی پا آبی که با نام های کودن یا خنگ پا آبی هم شناخته می شود یکی از پرندگان بومی اکوادور است که در جزیره Galápagos  زندگی می کند. این پرنده بامزه با ظاهر خنده داری که دارد از پرندگان کمیاب و باارزش است که در سفر به اکوادور می توانید آن ها را ببینید. این پرنده علاوه بر ظاهر جالبش رفتار قابل توجهی هم دارد. پرنده های نر برای جلب توجه ماده ها رقص مشهوری دارند که به رقص جفت یابی مشهور است! دریانوردان اسپانیایی وقتی برای اولین بار با این پرنده بامزه مواجه شدند به دلیل ظاهر و رفتارهایش نام بوبی را بر آن گذاشتند که در زبان اسپانیایی به معنای کودن و خنگ است. ظاهرا این پرنده به راحتی روی عرضه کشتی ملوانان می نشسته و آن ها می توانستند بدون هیچ دردسری آن ها را شکار کنند.

فری گیت

نام پرنده ای شگفت انگیز است که در جزایر گالاپوس هم زندگی می کنند و جزء پرندگان اکوادور محسوب می شوند. جنس نر این پرنده کیسه ای بزرگ و قرمز زیر گلویش دارد که آن را به طور متناوب باد می کند. طول بال های پرنده فری گیت به بیش از ۲ متر می رسد و اگر نسبت بال به وزن پرنده را معیار قرار بدهیم بزرگ ترین بال را در بین پرندگان دارد.

آلباتروس موج دار

که به نام آلباتروس گالاپاگوس هم شهرت دارد یکی از پرندگان بومی اکوادور است. آلباتروس موج دار تنها گونه از آلباتروس هاست که در نواحی گرمسیری زندگی می کند. این پرندگان بیشتر در جزایر گالاپاگوس زندگی می کنند و سواحل این جزایر محل جفت گیری و تولید مثل آن ها محسوب می شود. این گونه های آلباتروس توانایی خارق العاده ای در پرواز دارند و می توانند ساعت ها بدون توقف پرواز کنند.

عقاب هارپی

یکی از بزرگ ترین و قدرتمندترین پرندگان شکارچی در نیمکره غربی عقاب هارپی است. این عقاب یکی از پرندگان اکوادور به حساب می آید و در سرتاسر جنگل آمازون اکوادور دیده می شود. عقاب هارپی یکی از بزرگ ترین انواع عقاب است و گاهی عقاب هارپی آمریکایی هم نامیده می شود. معمولا نیمه بالایی بدن عقاب هارپی سیاه و نیمه پایین بدنش سفید است و طول بال هایش به بیش از ۲ متر می رسد. نام این عقاب از هارپی که یک موجود اهریمنی در افسانه های یونان باستان است گرفته شده است. عقاب هارپی پرندگانی چون طوطی، میمون ها و تنبل ها را به عنوان طعمه شکار می کند. تماشای این پرنده باابهت و قدرتمند را در سفر به اکوادور از دست ندهید.

هوآتزین

که به پرنده بدبو هم شهرت دارد یکی از پرندگان اکوادور است، با این حال در کشورهای برزیل و کلمبیا هم زندگی می کند. در کشور اکوادور این پرنده را می توانید در شمال شرقی جنگل های آمازون مشاهده کنید. وجه تسمیه نام این پرنده به این دلیل است که بویی شبیه کود گاوی از خود منتشر می کند و به همین دلیل به نام پرنده بدبو یا گندبو هم شناخته می شود. ظاهرا دستگاه گوارش این پرنده مانند گاوهاست و به همین دلیل این بوی عجیب را از خود متصاعد می کند. بنابراین برای دیدن این پرنده بسیار زیبا و تاج دار باید خود را آماده مواجهه با بوی بدش هم بکنید! یکی از نکات عجیب در مورد این پرنده این است که جوجه های هوآتزین روی بال های خود چنگال هایی دارند که برای بالا رفتن از درختان به آن ها کمک می کند.

پنگوئن گالاپاگوس

اکوادور کشوری گرمسیری است و پرندگانی هم که در این کشور زندگی می کنند پرندگان مناطق گرمسیری هستند. اما جالب است بدانید که در اکوادور می توانید پنگوئن هم پیدا کنید و این پرنده ها در جزایر گالاپاگوس زندگی می کنند. پنگوئن گالاپاگوس جزء پرندگان اکوادور به حساب می آید و از نظر اندازه و کوچکی دومین پنگوئن کوچک دنیا به شمار می آید. در سفر به اکوادور در کنار تماشای پرندگان شگفت انگیز این کشور می توانید این پنگوئن های بامزه را هم در جزایر گالاپاگوس از نزدیک ببینید. ظاهرا آب خنک و دمای مساعد هوا در این جزایر امکان زندگی این پنگوئن ها را فراهم کرده است.

توکان 

پرنده توکان به دلیل منقار بزرگ و رنگارنگ و پرهای رنگی و زیبایش بسیار شهرت دارد و مورد توجه است. این پرنده یکی از پرندگان اکوادور است و در جنگل های گرمسیری آمریکای جنوبی و مرکزی زندگی می کند. منقار بزرگ توکان گاهی به اندازه دو سوم کل بدنش است و به دلیل رنگ زیبا و رفتار دوستانه ای که دارد به عنوان پرنده خانگی و اهلی هم نگهداری می شود. جالب است بدانید که هنوز دلیل اندازه بزرگ منقار و همین طور رنگ زیبای این پرنده شناخته نشده است. منطقه توریستی میندو که تنها ۲ ساعت با کیتو فاصله دارد می توانید این پرنده اعجاب انگیز را از نزدیک ببینید.

بهترین زمان برای سفر به گالاپاگوس

برای سفر به گالاپاگوس هر زمان از سال که بخواهید می ‌توانید برای سفر به این جزیره آماده شوید اما با این حال، معمولا اواسط ژوئن (۱۱ خرداد تا ۹ تیر) تا اوایل سپتامبر (۱۰ شهریور تا ۸ مهر) و اواسط دسامبر (۱۰ آذر تا ۱۰ دی) تا اواسط ژانویه (۱۱ دی تا ۱۱ بهمن) شلوغ ترین فصل برای سفر به این مجمع الجزایر اکوادوری است. اگر به این جزیره سفر کردید، باید این نکته را بدانید که برای سفر به جزیره های این مجمع الجزایر می توانید از توری به نام تورهای کروز که به عنوان محبوب ترین راه سفر در درون این جزیره شناخته می شود، استفاده نمایید.

تورهای کروز معمولا شب ها سفر را شروع می کنید و علت آن هم صرفه جویی در هزینه هاست. البته، برخی از جزیره‌ ها در جزیره ی گالاپاگوس در اکوادور بسیار نزدیک به هم قرار گرفته ‌اند و افراد بدون تور و به شکل مستقل می‌ تواند از آن‌ ها بازدید نمایند. توجه داشته باشید که برای سفر بین جزیره ‌ها، می توانید از قایق و هواپیماهای کوچک نیز استفاده کنید. البته این شیوه از سفر بین جزیره‌ های گالاپاگوس بسیار گران‌ تر از تورهای کروز می ‌شود. قبل از سفر به جزایر گالاپاگوس در اکوادور توجه داشته باشید که سفر به این مقصد اصلا ارزان نیست.

 

 

قاره

  • امریکا

به دنبال

  • دریا

  • جنگل

  • ماجراجویانه

به سبک

  • بکرگردی

کشور

  • آمریکا