شاخ طلایی استانبول کجاست؟ و چرا به این اسم معروف شده!

در واقع شاخ طلایی شهر استانبول کشور ترکیه یک آبدره در استانبول می باشد که به شکل شاخ در آمده و شهر استانبول را به دو قسمت تقسیم میکند.

شاخ طلایی استانبول توسط دو رودخانه از آب پر میشود و اصلی ترین راه برای دسترسی پیدا کردن به تنگه بسفر میباشد. نکته حائز اهمیت این است که نام شاخ طلایی به خاطر شکل و رنگ آن در غروب آفتاب در شهر استانبول انتخاب شده است و همین پدیده سبب شده تا گردشگران زیادی جذب شوند و قصد بازدید از شاخ طلایی استانبول را داشته باشند .

باید به این موضوع نیز اشاره کرد که این منطقه در شهر استانبول در تاریخ عثمانی و بیزانس محل لنگرگاه کشتی های تجاری و نظامی بوده است که به همین دلیل تاریخی بودنش گردشگران زیادی جذب خود نموده. موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که یک پل بزرگ در شاخ طلایی استانبول با طرح لئوناردو داوینچی در دست تاسیس بود اما به دلایلی نامفهوم این پروژه کنسل شد و این پل نا تمام ماند.

در این مقاله از سایت رویای شیرین با ما همراه باشید تا بیشتر آشنا شوید.

بهترین زمان برای بازدید از شاخ طلایی استانبول چه زمانی میباشد؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم هنگامی که آفتاب در حال غروب می باشد آبدره و مناطق اطراف شاخ طبیعی استانبول بسیار جذاب و دیدنی می باشد. در اصل وجود چندین لاله باغ در اطراف شاخ طلایی استانبول جذابیت چندانی به منظره های اطراف بخشیده و باعث زیبایی بیش از حد این منظره شده است. یکی از تفریحات اشخاص ثروتمند ترکیه این است که در تعطیلات برای تفریح با کشتی های شخصی خود به این منطقه می آیند.

یکی از وقایعی که شاید دانشتنش برای شما جذاب باشد این است که در اواخر قرن 18 یک کارخانه تولید سیگار در این اطراف سبب تبدیل آبراه به یک منطقه صنعتی شد و این کارخانه با ریختن پسماندهای خود به آب تمیز رودخانه سبب اصلی خراب شدن و بهم ریختن رودخانه شد دقیقا آخرهای قرن 20 بود که این کارخانه جمع شد و تصمیم بر این شد که منطقه شاخ طلایی استانبول پاکسازی شود و به تدریج این منطقه تبدیل به تفرجگاه شد و در طی سال افراد زیادی از این منطقه بازدید میکنند و از غروب آفتاب در کافه رستوران های اطراف نهایت لذت را میبرند.

چرا شاخ طلایی استانبول به این اسم معروف شده است؟

همانطور که در بالا به آن اشاره شد منطقه شاخ طلایی استانبول یک رودخانه ایی به شکل شاخ میباشد که بخش اروپایی شهر را نصف می کند. این آبراه از تنگه بسفر شروع شده و به دریای مرمره ختم می شود.

این رودخانه به دلیل رنگ طلایی که در غروب آفتاب به خود میگیرد و با توجه به شکلی که دارد به شاخ طلایی استانبول نامگذاری شده است. در کتاب ها دو افسانه درباره دلیل نامگذاری این آبراه وجود دارد که افسانه اول میگوید در زمان فتح قسطنطنیه توسط عثمانی ها مردم بیزانس تمامی طلاها و ثروت خود را درون این منطقه پرتاب کردند و همین امر سبب شده که آب این منطقه به رنگ طلایی در بیاد و دومین افسانه میگوید به دلیل بازتاب نور خورشید بر روی سطح آب رنگ طلایی به آب میدهد.

حال دلیل اصلی این پدیده هنوز به صورت کامل مشخص نشده است.

پل های معروف شاخ طلایی استانبول

شاخ طلایی استانبول جزو یکی از تاریخی ترین رودخانه هایی است که بخش اروپایی استانبول را به دو بخش تقسیم می نماید در اصل باید گفته شود که . این آبراه از تنگه بسفر شروع شده و به دریای مرمره ختم می شود.و در واقع باید گفته شود که برای اتصال و وصل نمودن این دو ساحل این آبراه، چندین پل ساخته تا به حال ساخته شده است شده است که.هر یک از این پل ها از ویژگی های خاصی برخوردار هستند.

یکی از این پل ها پل گالاتا می باشد که جزو یکی از، قدیمی ترین و نوستالژیک ترین پل های شهر استانبول می باشد که منطقه امینونو را به کاراکوی وصل می کند.

این پل در قرن پانزدهم میلادی اولین بار ساخته شد و در طول تاریخ چندین بار بازسازی شده است. پل بسفروس، اولین پل بین اروپا و آسیا در استانبول است که در سال ۱۹۷۳ با حضور سلطان عبدالمجید افتتاح شد. این پل منطقه اورتاکوی را به اوسکودار وصل می کند و ۸ خط ماشین رو و ۲ خط متروبوس دارد. بعد از کودتای سال ۲۰۱۶، نام این پل به شهدای مارس تغییر یافت. پل سلطان محمد فاتح، دومین پل در استانبول است که در سال ۱۹۸۸ با حضور رئیس جمهوری آن زمان ترکیه  افتتاح گردیده است.

مکان های دیدنی اطراف شاخ طلایی استانبول

شاخ طلایی استانبول یک آبراه زیبا و تاریخی است که بخش اروپایی شهر را به دو نیمه تقسیم می کند. این آبراه به خاطر رنگ طلایی آن در هنگام غروب خورشید و شکل شاخ مانند آن نام گذاری شده است.

برخی از جاذبه های معروف استانبول در ساحل این آبراه قرار دارند. مسجد ایاسوفیا، مسجد سلطان احمد، کاخ توپکاپی، بازار چتردار، مسجد سلیمانیه و مسجد رستم پاشا در سمت جنوب خلیج هستند۳. میدان تکسیم، برج گالاتا، خیابان استقلال و کاخ دولماباغچه در سمت شمال خلیج هستند. در اطراف خلیج شاخ طلایی خانه های چوبین قدیمی و چندین کلیسای باستانی که به دوران بیزانس بر می گردند وجود دارند. برای دیدن منظره های فوق العاده خلیج شاخ طلایی باید به تپه عشق (Çamlıca Tepesi) بروید و با نوشیدن چای یا قهوه ترک، از منظره رو به روی خود لذت دو چندانی ببرید.

قاره

  • آسیا

  • اروپا

به دنبال

  • دریا

به سبک

  • تاریخی و فرهنگی

  • بکرگردی

کشور

  • ترکیه

شهر

  • استانبول