مسابقه فرمول وان قطر مهر 1402

مسابقه فرمول وان قطر، یک رقابت بزرگ میان خودرو های اسپرت و مخصوص این مسابقه است. نام مسابقه فرمول وان قطر چرخ باز است .  فرمول وان برخلاف دیگر مسابقه ها که از ساختار خودرو های معمولی نیز استفاده می کنند عمل می کند.  در مسابقه چرخ باز خودروها  چرخ هایی در پهلو و جدا از بدنه دارند. همچنین به صورت تک سرنشین به رقابت می پردازند. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر درباره مسابقات فرمول یک هستید. در ادامه این مطلب با معرفی قوانین مسابقه فرمول یک نیز همراه ما باشید.

تاریخ برگزاری پیست فرمول وان قطر

مسابقه فرمول قطر در تاریخ 16 مهرماه برگزار می شود. تیم ها باید برای این تاریخ آماده باشند و از تمام وسایل ها و ماشین های خود از سراسر جهان به قطر بروند. قطر نیز بعد از برگزاری جام جهانی فوتبال به عنوان بهترین میزبان نیز شناخته شده است.

 

پیست فرمول وان قطر

 

بررسی ساختار خودرو های مسابقه ای چرخ باز

در مسابقه چرخ باز راننده ها از قبل در مسابقات سطح پایین تر اتومبیل رانی شرکت کرده اند. بنابراین تجربه کافی برای مسابقه چرخ باز را پیدا کرده و جز بهترین ها هستند. مسابقه فرمول یک مانند دیگر مسابقه ها دارای قوانین خاصی هستند. قوانین شامل آیین نامه ورزشی و بحث فنی خودرو ها نیز می شود.

بررسی نحوه رقابت در مسابقه FORMULA ONE

در مسابقه فرمول وان رقابت تنها بر سر رانندگی و سرعت نیست بلکه رقابت بین سازندگان خودرو نیز جریان دارد. برتری خودرو به اندازه برتری راننده و میزان تجربه آن اهمیت دارد.  حامیان بسیاری برای حمایت از تیم های قوی از نظر مالی برای بهتر شدن بحث فنی ماشین ها وجود دارد.

حداکثر سرعت ماشین های مسابقه فرمول وان

خودرو های مسابقه فرمول وان از شتاب گیری فوق العاده ای  برخوردار هستند. جالب است بدانید که خودرو های مسابقه چرخ باز از زمانی که هنوز شروع به حرکت نکرده اند تا رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت حدود 2.6 ثانیه زمان لازم دارند. بنابراین در کوتاه ترین زمان ممکن بیشترین سرعت را خواهند داشت. همچنین تعویض دنده خودرو های چرخ باز در کسری از ثانیه انجام خواهد شد.  بنابراین با توجه به سرعت و میزان حرفه ای بودن ماشین ها رقابت بین شرکت کنندگان بسیار جدی است.

همه چیز درباره میدان مسابقات فرمول یک

میدان مسابقات فرمول یک دارای یک جاده مستقیم در پیست مسابقات است. رقبا این جاده مستقیم را از خط شروع مسابقه آغاز خواهند کرد. در کنار جاده پیست پیت لین برای بنزین زدن و تعویض تایر خودرو ها نیز وجود دارد. البته باید بدانید که خودرو های مسابقه چرخ باز از سال 2010 اجازه سوختگیری را ندارند.

نکته: دور های موجود در مسابقه چرخ باز بسیار شدید هستند به همین دلیل رانندگان خودرو ها در زمانی که نیاز به دور زدن دارند دچار درد شدید می شوند. چرا که سر راننده در دور چندین بار با نیروی زیاد به سمت اطراف پرت می شود.

 

ماشین های مسابقه فرمول وان

 

معرفی قهرمان های مسابقات فرمول وان

آیرتون سنا

آیرتون سنا در سن 34 سالگی در گرن پری جان خود را از دست داد. برای 3 بار آیرون سنا قهرمان مسابقات فرمول یک شده است. همچنین رکورد دار بیشترین برد مسابقات فرمول وان نیز به حساب می آید.

 

آیرتون سنا

 

مایکل شوماخر

مایکل شوماخر یکی از معروف ترین راننده های مسابقات فرمول یک است. همچنین او 7 بار برنده رقابت های این مسابقه شده است. مایکل شوماخر در سال 2013 در هنگام اسکی دچار حادثه شده و به کما رفته و بعد از مدتی به زندگی برگشته است. اما دیگر نتوانسته به مسابقات بیاید.

 

مایکل شوماخر

 

خوان مانوئل فانگیو

خوان مانوئل ستاره رانندگی آرژانتینی است. 5 بار قهرمانی مسابقات فرمول یک را به خود اختصاص داده است. 46 سال کسی نتوانسته رکورد قهرمانی مسابقات بین المللی را از او بگیرد.

 

خوان مانوئل فانگیو

 

جکی استوارت

یک راننده اسکاتلندی است که 3 بار موفق به قهرمانی شده است. اما در سال 1973 امنیت برای رانندگان پایین بوده و جکی استوارت با برخورد به اطراف پیست  دیگر نتوانسته هیچ وقت هیچ مسابقه ای را شرکت کند.

جکی استوارت

 

آلن پراست

اولین راننده فرانسوی با رکورد های بالا در سال های 1987 تا 2001 نیز می باشد.

 

 

سباستین فتل

سباستین فتل آلمانی 4 بار قهرمان مسابقات فرمول یک شده است. همچنین به عنوان جوان ترین راننده ای شناخته شده که توانسته قهرمان فرمول یک باشد. مسئله ای که قهرمانان را خوشحال می کند این است که به جز قهرمان شدن راننده و جایزه گرفتن تیم خودروسازی هم برای ساخت خودرو قهرمان جایزه ای را دریافت می کند.

 

سباستین

 

آشنایی با اصطلاحات مسابقات فرمول یک

  • ایپکس (APEX):

نقطه ای که در ریسینگ لاین با داخل یک پیچ تقاطع .دارد حرکت از این مسیر باعث میشود تا راننده از لحاظ تئوریکال سرعت بهتری را ثبت کند

  • اپی ال (Appeal):

اقدامی که تیمها وقتی انجام میدهند که حس کنند راننده اش به نادرستی جریمه شده است.

  • آکواپنل شدن (Aquaplaning):

وقتی در باران شدید لاستیک گریپ خود را از دست میدهد و راننده کنترلی روی خودرو ندارد.

  • بالاست (Ballast):

صفحات تنگستنی کوچکی که در اطراف ماشین قرار داده میشوند تا به بهترین میزان توزیع وزن برسیم.

  • بارج بورد Bargeboard):

بخشی از بادی ورک که بین چرخهای جلو و سایدپاد قرار داده میشود و به هموار کردن جریان هوا در اطراف ماشین کمک میکند

  • بلیسترینگ تاول زدن (Blistering):

وقتی لاستیک به شدت گرم میشود بخشهایی از لاستیک نرم شده و از بدنه جدا می شود. این اتفاق کنترل ماشین را سخت تر میکند

  • یاتمینگ (Bottoming):

وقتی ته ماشین به زمین برخورد می.کند معمولا در این مواقع جرقه هایی از پشت ماشین بیرون می آید.

  • قفل کردن ترمز (Lock braking):

وقتی خودرو به شدت ترمز می کند و چرخی از چرخیدن باز می ماند. این اتفاق میتواند باعث فلت اسپات شود.

  • کمبر (Camber :

زاویه چرخ و لاستیک با زمین

  • شاسی(Chassis):

قالب اصلی یک ماشین که موتور و سیستم تعلیق متعلق آن هستند.

  • شیکین (Chicane):

چندین پیچ تند و تنگ با مسیرهای متناوب چپ و راست

کشور

  • قطر