شهر تاریخی و شگفت انگیز افسوس در کوش آداسی

شهر افسوس در کوش آداسی در غرب ترکیه و نزدیک شهر ساحلی کوش آداسی است. یکی از تاریخی ترین شهر های کوش آداسی افسوس نیز می باشد. افسوس یکی بزرگترین مراکز تجاری مدیترانه ای در جهان به حساب می آید. در آسیا یکی از مکان های باستانی قدیم  شهر افسوس است. جاذبه های حیرت انگیز شهر افسوس بسیار حیر انگیز  زیاد هستند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با جاذبه های افسوس آن را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

 

شهر افسوس

 

مختصری درباره تاریخچه افسون

شهری به نام افسون در کوشی آداسی قرار دارد. شهر افسوس کاملا رو به دریا ساخته شده است. اولین ساکنان افسوس کارانیان و لیدیان بوده اند. از قرن یازدهم افسوس به یک منطقه هلنی تبدیل شده است. چرا که یونانی های لونیان به آن منطقه برای سکونت رفته اند. موقعیت شهر افسوس به دلیل وجود دریا بسیار خوب است. در زمان گذشته بیشتر بازرگانان و تاجران از شهر افسوس رفت و آمد می کردند. اما از قرن اول و دوم افسون تحت سلطه امپراطوری روم قرار گفته است. در زمان امپراطوری روم شهر افسوس به عنوان پایتخت آسیایی رومی ها به حساب آمد. همچنین به دلیل موقعیت های خوب شهری افسوس رو به روز رو به پیشرفت بوده است. زمانی که شهر افسوس 200 هزار نفر جمعیت داشت سنت پل برای انجام ماموریت های خود به مدت سه سال در این شهر زندگی کرد.  در سال 263 میلادی اقوام آلمانی (گت ها) افسوس را در یکی از حملات خود نابود کرد. از زمان نابودی شهر افسوس توسط گت ها به تدریج اهمیت این شهر زیبا از بین رفت. یکبار دیگر به دلیل جنگ بین سلجوقیه و عثمانی به شهر افسوس حمله شد که نابودی هایی را در این شهر به همراه داشته است.

 

شهر افسوس کوشی آداسی

 

معرفی جاذبه های شهر افسوس در کوش آداسی

یکی از جاذبه های شهر افسوس  ورزشگاه ودیوس و استادیوم است. بر روی شیب یک تپه در سمت چپ افسوس ورزشگاه ودیوس قرار دارد. بقایای ورزشگاه ودیوس از روی تپه مشخص است. ورزشگاه ودیوس ساختمانی مستطیل شکل با یک حیاط طاق دار است. قسمت شرقی ورزشگاه آجرهایی با روکش مرمر وجود دارد. ردیف های نشستن تماشاگران را می توان در جنوب ورزشگاه استادیوم مشاهده کرد.

 

ورزشگاه ودیوس

 

کلیسای مریم مقدس

100 متر دور تر از ورزشگاه کلیسای مریم مقدس وجود دارد. کلیسای مریم مقدس به طول 260 متر قابل مشاهده خواهد بود.

 

شهر افسوس ترکیه

 

میدان ورلانوس و حمام ها

در شرق ورزشگاه ودیوس مجموعه بزرگی از بناهای مختلف وجود دارد. میدان ورلانوس محیطی برای تمرین ورزشکاران بوده است.  در خارج از محوطه ورلانوس حمام های بزرگ قرار گرفته که مرتبط به قرن دوم به بعد هستند.

 

میدان ورلانوس افسوس

 

آرکادیان

آرکادیان یک خیابان در شهر افسوس است که شرق آن به تئاتر بزرگ وصل می شود. تئاتر بزرگ نیز یکی از جاذبه های افسوس است. تئاتر بزرگ در عصر تراجان به پایان رسید. دیوار صحنه تئاتر بزرگ دارای ارتفاع 18 متر نیز می باشد. 22 صندلی تخت با 12 بخش پله ای تقسیم شده مناسب برای 25000 تماشاگر نیز می باشد. برای تزئین  تئاتر بزرگ از ستون های بلند  مجسمه ها استفاده شده است. در سمت تراس غربی یک خانه فواره هلنی وجود دارد. علت محبوبیت فواره هلنی شفافیت ساخت آن است.

 

آرکادیان

 

خیابان مرمر

در کنار شرق آگورای پایین خیابان سنگ مرمر وجود دارد. خیابان سنگ مرمر از دروازه کورهسوس شروع شده است. این خیابان با سنگ مرمر ساخته شده و با مجسمه هایی تزئین شده است.

 

خیابان مرمر

 

کتابخانه سلیوس

نمایشگاه  دو طبقه از کتابخانه سلیوس با تعداد ستون های زیاد در افسوس وجود داشته که در سال 1970 توسط باستان شناسان اتریشی بازسازی شده است. کتابخانه سلیوس با سنگ مرمر ساخته شده است.

 

کتابخانه سلیوس

 

دروازه مگنزیان

دروازه مگنزیان در انتهای شرقی خیابان اصلی افسوس قرار دارد. دروازه مگنزیان یک ساختمان دایره ای رومی شکل است که در دوران روم شرقی با اضافه کردن محراب و ایوان به کلیسا تبدیل شده است.

معبد هادریان

بالای تپه افسوس مجموعه ای از ساختمان های تراس دار وجود دارد. معبدد هادریان در بالای این ساختمان ها وجود دارد. معبد هادریان برای بزرگداشت امپراتور هادریان ساخته شده است.

موزه افسوس

یکی از دیگر جاذبه های مهم شهر افسوس موزه آن می باشد. موزه افسوس در ترکیه قرار دارد و شما را به زمان قدیم خواهد برد.

 

موزه افسوس

 

چقدر زمان برای بازدید از شهر باستانی افسوس لازم است؟

برای بازدید از مکان های تاریخی باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. چرا که تنها در این صورت می توانید نهایت استفاده را از شهر های تاریخی و جاذبه های زیبای آن ببرید. تنها یک روز زمان برای بازدید از اطراف افسوس لازم دارید. در این صورت می توانید تمام جاذبه های افسوس در کوشی آداسی را مشاهده کنید.

راه های دسترسی به شهر افسوس

 برای بازدید از شهر افسوس کوشی آداسی باید به ترکیه سفر کنید. در 20 کیلومتری کوشی آداسی شهر افسوس قرار دارد. برای بازدید بهتر است با یک تور گردشگری به شهر افسوس بروید. اما اگر خودتان قصد سفر به افسوس را دارید ابتدا به ترکیه رفته و سپس با استفاده از راه های زیر به افسوس بروید.

تاکسی:در هر خیابانی که هستید یک تاکسی گرفته و به سمت افسوس حرکت کنید. البته برای گرفتن تاکسی باید از قبل مبلغ رفت و برگشت را با راننده طی کنید.

دلموش: دلموش یک ون زرد رنگ است که ظرفیت جا به جایی 8 الی 10 مسافر را دارد. دلموش در بین راه بر سر یک سری ایستگاه ها توقف خواهند کرد. هزینه دلموش نسبت به تاکسی به دلیل ثابت بودن نرخ آن پایین تر است.

اتوگار: اتوگار اتوبوس هایی هستند که از پایانه های شهر در ساعتی مشخص حرکت می کنند. هزینه استفاده از اتوگار نسبت به دلموش هم کمتر است.