دریاچه های صورتی ایران

ایران از جمله کشورهایی است که دارای جاذبه های گردشگری بیشماری میباشد که افراد سالانه به نقاط مختلف این کشور سفر کرده تا بتوانند از جاذبه های گردشگری این کشور زیبا لذت ببرند. در بین این جاذبه های گردشگری منطقه های بسیار زیبا و منحصر به فردی میباشد که به دریاچه صورتی شهرت دارند. این دریاچه های صورتی در ایران در شمال، شمال شرقی، جنوب غربی، و مرکز کشور قرار گرفته است که یکی از عجیب ترین مقاصد گردشگری محسوب میگردد. در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با انواع دریاچه های صورتی در ایران بیشتر آشنا کنیم پس تا انتهای این مقاله همراه رویای شیرین باشید.

معرفی دریاچه های صورتی در ایران

معرفی دریاچه های صورتی در ایران

دریاچه لیپارچابهار

یکی از دریاچه های بسیار مشهور، عجیب و پربازدید که سالانه افراد بسیاری به این منطقه سفر میکنند، دریاچه لیپار است که در شهر بندری چابهار واقع شده است مسیر این دریاچه از طریق یک مسیر ساحلی از سمت چابهار به گواتر میباشد که در نزدیکی این محدوده صخره ای با آب های صورتی خودنمایی میکند. گواتر نام روستایی در استان سیستان وبلوچستان است که یکی از جذاب ترین روستاها که میتوان به جاذبه های طبیعی همچون جنگل های حرا و دلفین هایی که در آب های آزاد دریای عمان شنا میکنند. که در ساعت‌های ابتدایی در روزبه ساحل نزدیک میشوند، اشاره نمود. اگر برای دیدن دریاچه شگفت انگیز لیپار به چابهار سفر کردید حتما در برنامه گردشگری خود ازروستای گواترنیز دیدن نمایید. حالا شاید برایتان سوالی پیش آید که چرا آب دریاچه (تالاب) لیپار به جای آبی، صورتی است؟ جواب این سوال را باید این گونه بدهیم که به دلیل وجود پلانگتون هایی که در آب این دریاچه زندگی میکنند آب ایندریاچه به رنگ صورتی است. باید این نکته را یادآور شد که دمای محیط این دریاچه صورتی بسیار بالا بوده و سرعت تبخیر آن بسیار زیاد است. به همین دلیل آب این دریاچه شور و یکی از بهترین گزینه ها جهت رشد و تکثیر پلانگتون ها میباشد. در دریاچه لیپار به دلیل زیاد بودن پلانگتون ها  آب دریاچه صورتی دیده میشود. از جمله جذابیت این دریاچه صورتی میتوان به گونه های جانوری و پوشش گیاهی اطراف آن اشاره نمود. اطراف این دریاچه با کوه های نسبتا بلند و گیاهانی همانند درختچه گزنه، چش( از کمیاب ترین گیاهان موجود در کشورمان)  و بلوط احاطه شده است. گونه های مختلف  جانوری در این منطقه بسیار متنوع و گسترده هستند حتی ممکن است پرندگان و خزندگانی که در اطراف این دریاچه مشاهده میکنید را جایی ندیده باشید. از جمله این پرندگان میتوان به چنگر که یک پرنده آبزی که دارای پرهای سیاه رنگ میباشد و نوک سفید دارد اشاره نمود. گونه ی دیگری از این جانور را میتوان به کشیم اشاره نمود که این پرندگان از حشرات،صدف، سخت پوستان تغذیه میکنند. حواصیل یکی دیگر از مرغ های ماهی خوار است، خوتکا از جمله پرندگان مهاجر که دارای ظاهری بسیار زیبا و رنگارنگ میباشد. در این محدوده حیوانات بی‌شماری را مشاهده میکنید که ما دراین مقاله به برخی از آنها اشاره نموده ایم.

دریاچه لیپار چابهار

دریاچه صورتی مهارلو شیراز

یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری ایران استان شیراز است که دیگر حرفی برای گفتن باقی نمیگذارد. این دریاچه مهارلو در نزدیکی شیراز قرار دارد که یکی از دومین جاذبه های گردشگری در ایران به شمار می‌آید. که از نظر موقعیت مکانی درمسیر شیراز به سمت فسا قرار دارد. به دلیل موقعیتی که این دریاچه دارد شرایط رشد و تکثیر انواع ماهی ها از بین رفته اما خزندگانی همچون مارمولک، سوسمار و مار در اطراف این دریاچه زندگی میکنند. آب دریاچه مهارلو بیش از حد شور میباشد. در سال های اخیر به دلیل رشد و تکثیر جلبک ها در داخل دریاچه صورتی مهارلو باعث نگرانی بسیاری از افراد شده است که این دریاچه را سمی کرده است و همین امر سبب رشد و تکثیر جلبک ها شده است و از طرفی دیگر به دلیل گرمای هوا، آب این دریاچه درحال تبخیر شدن است و احتمال نابودی دریاچه مهارلو وجود دارد. یکی از جذابیت های این دریاچه را میتوان به تصویر آب های صورتی به همراه سپیدی کریستال های بلورین نمک اشاره نمود که زیبایی دریاچه صورتی مهارلو را چند برابر کرده است. این دریاچه بهترین لوکیشن برای ثبت خاطرات شما عزیزان میباشد و حتما توصیه میگردد برای بار اول هم که شده به این محل سفر کنید تا از جذابیت های بی نظیر آن لذت ببرید. پس از مشاهده این دریاچه میتوانید به روستایی که در نزدیکی این دریاچه قرار دارد بروید و از چشمه های آب معدنی، قلعه تاریخی شاهرخ، امامزاده خدیجه بانو، کاروانسرای شاه عباسی نیز دیدن نمایید. مسیر این دریاچه یکی ازجذابترین مسیرها برای دوچرخه سواری است و برای مطالعه مقاله برترین مسیرهای دوچرخه سواری در دنیا میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه صورتی ارومیه

چهارمین جاذبه گردشگری که باید به شما عزیزان معرفی نمود دریاچه ارومیه است که متاسفانه روز به روز با گذر زمان خشک تر میگردد با تبخیر و نمکی شدن آب دریاچه ارومیه رنگ این دریاچه به رنگ صورتی و قرمز تغییر میکند. خصوصا در فصل بهار شاهد زیباترین منظره از دریاچه ارومیه خواهیم بود. از جمله دلایلی که سبب صورتی شدن آب این دریاچه میگردد، شامل اشباع نمک، کاهش اکسیژن، تکثیر برخی از جلبک ها که هنگام تبخیر آب در اثر گرمای شدید سبب صورتی شدن دریاچه ارومیه میگردد. دریاچه ارومیه یکی از اصلی ترین جاذبه ها و مناطق تفریحی در کشور عزیزمان ایران است که بسیاری از توریست ها لجن درمانی دریاچه رومیه را به عنوان هدف اصلی سفر خود انتخاب میکنند و البته این مورد را نیز باید یادآور شد که شنا کردن در دریاچه آب شور خاورمیانه هیچ ضرری برای بدن ندارد ولی به دلیل غلظت بالای نمک در آب بهتر است به مدت طولانی در آب نمانید.

دریاچه صورتی ارومیه

دریاچه صورتی هسل در چالوس

آخرین جاذبه گردشگری را میتوان به چالوس اختصاص داد. یک دریاچه ای به نام هسل در چالوس وجود دارد که در فصل های سرد سال (پاییز و زمستان) به رنگ صورتی مایل به قرمز در می‌آید و در روی سطوح آب، مانند فرشی صورتی رنگ مشاهده میگردد که زیبایی جنگل را چند برابر میکند. نام هسل در گویش‌های محلی به نام آب راکد است و به دلیل آنکه دریاچه صورتی هسل مدت ها بی‌حرکت وراکد میباشد به نام مرداب هسل نیز یادآوری میشود. زیبایی دریاچه هسل به جز فصول سرد سال، در فصول تابستان و بهار نیز بی نظیر است  و جلبک ها در این فصل ها به رنگ سبز درآمده و زیبایی این دریاچه را چندبرابر میکنند. در این طبیعت بکر می‌توانید به صدای پرندگان گوش کنید و از هوای بسیار پاک و با طراوت آن لذت ببرید. امیدواریم تا انتهای این مقاله توانسته باشیم شما عزیزان را با دریاچه های صورتی در ایران همراه کنیم، برای همسفر بودن با ما میتوانید مقاله های بهترین رودخانه های دنیا برای رفتینگ، مکان‌ های مخوف و عجیب در ایران را مطالعه نمایید.

دریاچه صورتی هسل در بهار

قاره

  • آسیا

به دنبال

  • شهرگردی

  • جنگل

  • ماجراجویانه

به سبک

  • تاریخی و فرهنگی

  • بکرگردی

  • استراحت و ریلکسی

کشور

  • ایران